"A nemzetközi helyzet egyre fokozódik"

Expresszbusz blog

Budapestre jön a LEO EXPRESS

Új buszjáratok Szlovákia és Lengyelország felé

2017. augusztus 05. - Expresszbusz

Nem csak a nagypolitikában, hanem a nemzetközi buszjáratok terén is egyre szorosabb a V4-ek közötti kapcsolat. Bár a LUX EXPRESS kivonult a magyar-lengyel piacról, a POLSKIBUS és a FLIXBUS erőteljesen bővítette a kínálatát, és augusztus végétől a cseh LEO EXPRESS is indít járatokat Budapest és Varsó között, ráadásul Miskolcon és Kassán át. Sajnos egyelőre csak buszt, mert vonatot még nem indíthat, mert nálunk nincs még liberalizálva a piac.

Frissítés: sajnos 2018 elején eltűnt a budapesti járat a LEO EXPRESS honlapjáról, és Magyarország is lekerült az elérhető országok listájáról. Így a lenti információk elavultak.

Augusztus 29-től új, jónevű szolgáltatót üdvözölhetünk Magyarországon, a LEO EXPRESS-t. Ők tulajdonképpen egy cseh magáncég, és nem tévesztendőek össze a másfél éves tevékenység után idén tavasszal kivonult baltikumi LUX EXPRESS-szel.

leo_varso_banner_kicsi.jpg

A LEO EXPRESS elsősorban vonatairól lett ismert, de már kiterjedt buszhálózatot is üzemeltet, szoros integrációban egymással, és más feltörekvő közlekedési szolgáltatásokkal (pl. UBER). A cég története Csehországban kezdődött, amikor 2012-ben részben liberalizálták a vasúti személyszállítást. Ez nálunk 2023-ig biztosan nem történik meg, de Csehországban több cég is megjelent az államvasút (CD) mellett a Prága-Brno-Ostrava vonalon. A RegioJetről már többször is írtunk, de a LEO EXPRESS a másik kiemelendő versenytárs. Ők vadonatúj, STADLER FLIRT típusú motorvonatokat üzemeltetnek. Ez a típus a MÁV-START-nál és a GYSEV-nél is ismert, 123, illetve 10 db van, de lesz belőle még 10 a nyugati határszélen. Ugyanakkor a magyarországi FLIRT-ök elővárosi kialakításúak, és 4-részesek (4 kocsiasak), a LEO FLIRT-jei viszont kényelmes, tágas, távolsági kialakítású, 5-részes vonatok, ráadásul elképesztően jól néznek ki a fekete-arany színvilágban.

Sajnos a LEO EXPRESS vasúti tevékenysége a hírek szerint kezdetek óta veszteséges, azonban remélhetőleg még sokáig bírják a tulajdonosok tőkével, és a 3 cég versenye miatt kialakult minőségjavulást és olcsó jegyeket még sokáig élvezhetik a csehországi utasok.

De ha nem a vasúti tevékenységéből él a LEO EXPRESS, akkor miből? Feltehetően az segít rajta, hogy buszokat is közlekedtet, melyek egy jó része ráhord a saját vonatára. A buszvonal-hálózat Csehországból átér már Lengyelországba, Szlovákiába, sőt, Ukrajnába is, és augusztus végétől Magyarországra is.

Az új, naponta közlekedő járatok vonalvezetése meglehetősen egyedi: Varsó és Krakkó között ugyanaz, mint a POLSKIBUS-nak, de a Tátrát már keletről kerüli, így Kassát és Miskolcot is felfűzi. Ennélfogva a menetideje Budapest és Krakkó között lényegesen hosszabb, mint a POLSKIBUS-nak, vagy a FLIXBUS-nak, de feltár még több felvidéki várost, ahova eddig elég nehéz volt eljutni.

leo_varso_banner.jpg

Kiemelendő még Miskolc szerepe is. A FLIXBUS-nak köszönhetően Miskolc kapott már közvetlen buszjáratot Bécsbe, most a LEO-nak hála az újabb kassai kapcsolat mellett fél Lengyelország is könnyen elérhető: ez a Kelet-magyarországiaknak nagyon jó lehetőség. Mondjuk főleg hazafelé kényelmes, mert kifelé Miskolcról az éjszaka közepén indul a járat.

leo_parlament_palotaszallo.jpg

Miskolcnál a lillafüredi Palotaszálló képe szerepel a LEO EXPRESS honlapjára feltett ajánlásoknál. Minden kép forrása a LE. honlapja: https://www.le.cz/i.php

Remélhetőleg a LEO EXPRESS jobban megtalálja a számítását a magyar-lengyel piacon, mint a LUX EXPRESS, mi mindenesetre sok sikert kívánunk nekik.

leb96xx_b_bp-varso_menetrend.jpg

leb96xx_a_varso-bp_menetrend.jpg

És ha már Lengyelország: arról nem akartunk külön írni, hogy a Flixbus még július elején beindított még egy teljesen új vonalat, mert akkor minden héten csak erről kellett volna írnunk. De ha már a LEO EXPRESS kapcsán szóba került Lengyelország, jó tudni, hogy az eddig meglehetősen feltáratlan Budapest-Győr-Pozsony-Częstochowa-Łódź-Varsó útvonalon minden éjjel indul buszjárat. Ráadásul a FLIXBUS égisze alatt a Volánbusz üzemelteti ezeket, így nyelvi nehézséggel sem kell számolni az erre utazóknak. A buszok 21 órakor indulnak a Népligetből, vissza pedig 20:30-kor, a menetidő 12 óra 15 perc. Ezáltal a zarándokhelyként is ismert Częstochowa, valamint a többség által tévesen kiejtett nevű Łódź (Vúdzs) is kapott közvetlen budapesti kapcsolatot.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://expresszbusz.blog.hu/api/trackback/id/tr1112721926

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása