A nagy nemzetközi buszos szolgáltatók a decemberi nagy dobások után mintha kicsit elpilledtek volna: az év első hónapjaiban nem igazán fejlesztették hálózatukat. Ez érthető is, mert a január és a február hagyományosan a legalacsonyabb forgalmú hónapok. Tavasszal azonban az európaiak útra kelnek, és erre láthatóan rákészültek: új járatok egész sora indul márciusban és áprilisban.
A Student Agency – ahogy ezt korábban is írtuk – felvette a kesztyűt a német óriásbébikkel: miután a MeinFernbus-FlixBus hazai pályán, Csehországban támadta meg, a Student Agency új menetrendet vezetett be a Bécs-Brno-Prága háromszögben, mely lényegesen rövidebb menetidejű járatokat is tartalmaz.
Számunkra azonban még örömtelibb, hogy beindult a hatodik Budapest-Pozsony-Brno-Prága buszjáratuk, így már mindkét irányban lesz éjszakai járat. Az új járatok Prágából 13 órakor, Budapestről pedig 23:15-kor indulnak.
https://bustickets.studentagency.eu/Timetable?1&id=2563272008
Szintén a Student Agencyt érintő érdekesség, hogy a hagyományos párizsi járatuk mellett belekóstolnak Dél-Franciaországba is: Prágából heti kétszer indítanak járatot Lyonba, kacifántos útvonalon: Prága-Stuttgart-Karlsruhe, majd itt átlibbennek Franciaországba, és megállnak Strassbourgban, majd vissza Németbe, Freiburg, majd tovább Svájcba, Bázel, és innen irány Dijon és Lyon. Schengeni vízummal utazók előnyben.
https://bustickets.studentagency.eu/Timetable?1&id=2659597001
Még mindig a nagy sárga cseh buszokat érintő hír, hogy úgy néz ki, hogy a Student Agency helyett egyre inkább a RegioJet márkanevet használják. A legújabb, Irizar8-as buszaikon már ez szerepel. Érdemes egy pillantást vetni arra, hogy néz ki napjainkban egy piaci alapú szolgáltató távolsági busza:
Ez, és további képek innen:
A FlixBus már közben jól belakta Franciaországot, így most kicsit túl is lépnek rajta, beindul a Genf-Nizza-Cannes-Barcelona járatuk, de elindulnak Göteborgi és Stockholmi járataik is:
http://meinfernbus.de/unser-angebot/linien/bus-genua-barcelona.html
Másik, még nagyobb dobásuk, hogy felvették Londont a célállomásaik közé, mégpedig a Victoria Coach Station-t. Hogy ez mekkora fegyvertény, azt az tudja csak igazán értékelni, aki emlékszik, hogy annak idején, amikor a 80-as években Angliában liberalizálták a belföldi buszközlekedést, a dolog kishíján azon bukott meg, hogy a fő londoni buszállomásra, a Victoria Coach Station-re annak üzemeltetője, a National Express nem volt hajlandó beengedni a versenytársakat. Ezért azok mindenféle alternatív végállomásokat kerestek és találtak, és ettől lett eleinte kissé balkáni az angol buszközlekedés. Később a helyzetet úgy sikerült rendezni, hogy a Victoria Coach Station üzemeltetését átvette a Transport for London (a londoni BKK), és innentől már könnyebb lett a helyzet az új belépőknek, de bizonyos korlátozásokat így is figyelembe kell venni. Például azt, hogy a pályaudvar kialakítása miatt csak félóránként tudnak járatok indulni, de olyankor egyszerre az összes kocsiállásról: már amennyire a betonplaccon egymás mellett sorakozó buszok esetében lehet kocsiállásról beszélni. Ennek megfelelően Londonból Párizsba a zöld FlixBus-ok 9:30-kor és 13:30-kor indulnak, és kb 8 óra alatt érnek el Párizsba.
A Flixbus számunkra talán legkedvesebb újítása az, hogy immár magyarul is elérhető a honlapjuk:
A VOLÁNBUSZ is meghirdette nyári menetrendjét, melyben van néhány érdekesség. Az egyik legfontosabb, hogy a Budapest-London járat immár Eperjes-Budapest-London lett, naponta közlekedik, és szlovák üzemeltető végzi. A járat igénybe vehető Budapest-Kassa, vagy éppen Miskolc-London utazásra is, mindkettő új buszkapcsolatot jelent. A járat megáll Frankfurtban és Kölnben is. Kissé bővül a járatok heti darabszáma Párizsba is, és elindulnak a szokásos nyári üdülőjáratok is.
http://www.eurolines.hu/hu/hirek/akciok-ajanlatok/hir/2546
A Berlin Linien Bus is erősen fejleszt, elsősorban Németországon belül. Aktuális újdonságuk azonban nem új járatok bejelentése, hanem az új dizájn alkalmazása a 150. buszukon. Ízlések és pofonok, hogy kinek mennyire tetszik, az eddigi dominánsan hófehér buszokat a kék mellett lilás-magentás tető díszíti. A színvilág kissé az OUIBUS-ra hajaz, úgy tűnik, hogy vasutas hátterű buszcégek szeretnek egymásra hasonlítani.