Németországban 2013-ban, a franciáknál 2015-ben liberalizálták a belföldi távolsági buszközlekedés piacát, mely ezek után erős fejlődésnek indult. Mára a németeknél szinte egyeduralkodó lett a Flixbus, Franciaországban pedig egyelőre háromszereplős a piac. Márciusban bejelentették, hogy a németek és franciák összemérik az erejüket egymás piacán.
Németországban a Flixbus kvázi monopol helyzetbe került, miután "elkergette", vagy magába olvasztotta vagy versenytársait (MeinFernbus, Postbus, Berlin Linien Bus, Megabus...), de ez a kényelmes helyzet várhatóan már nem tart sokáig. A francia - alapvetően autómegosztóként indult - szolgáltatás, a BlaBlaCar bejelentette, hogy belép a német belföldi piacra, így várhatóan kicsit felizzik a levegő, csökkennek az árak.
A BlaBlaCar még tavaly megvette a francia államvasúttól (SNCF) annak távolsági buszos leányvállalatát, a Ouibus-t, mely a legerősebb szereplő a francia piacon (korábban ebbe olvadt bele a "negyedik", a Starshipper). Még nem egyértelmű, hogy a franciák ezen a (kissé nehezen kimondható nevű, "víbüsz") márkanévvel törnek-e be a német piacra, de az első tervek 60 német város kiszolgálásáról szólnak, és akár csatlakozó telekocsikról, a háztól-házig tartó szolgáltatás jegyében. A BlaBlaCar ugyanúgy működtet buszokat, mint a Flixbus, azaz sehogy: alvállalkozókat, buszpartnereket keresnek. A Flixbus partnerei mostanában sokat morgolódnak, így lehet, hogy nem kell őket nagyon noszogatni, hogy átmatricázzák buszaikat és átálljanak a francia ernyő alá.
A fenti bejelentés után 2 nappal a Flixbus is bedobta a maga kis bombáját, Franciaországban megveszi a "harmadik" szereplőt a piacon, az Eurolines-Isilines márkanevet, mely a Transdev csoporthoz tartozik. Szokás szerint a menyasszony ezt büszkeséggel kommunikálta.
A lényeg: Németországban és Franciaországban is duopol, kétszereplős piac alakul ki a belföldi távolsági buszközlekedésben. Az utóbbi időben mintha elkényelmesedett volna a verseny, de most mintha újra fellángolna, követni fogjuk az eseményeket.
Kapcsolódó cikk, és a kép forrása: