"A nemzetközi helyzet egyre fokozódik"

Expresszbusz blog

Elnököt csinált Macron-ból a buszliberó

2017. május 08. - Expresszbusz

Számos cikk szólt már Franciaország újonnan megválasztott elnökéről, Emmanuel Macron-ról, bemutatva programját és személyiségét, de alig került említésre, hogy Marcon neve már évekkel ezelőtt fogalommá vált. „Car Macron”-nak hívják a franciák azokat az autóbuszokat, melyek 2015 óta róják az ország útjait, hála Macron-nak, aki még gazdasági miniszterként keresztülverte a törvényhozáson a belföldi buszközlekedés liberalizációját, ezáltal franciák és turisták milliói számára tette elérhetővé az olcsó utazást.

45820_hr_humanite_fr.jpg

Kép forrása: http://www.humanite.fr/liberalisation-deregulation-la-sortie-de-route-des-cars-macron-626341

2015-ben Macron komoly harcot vívott meg azért, hogy különböző gazdaságélénkítő javaslatokat tudjon bevezetni. Az egyik legmegosztóbb ötlete a belföldi buszközlekedés liberalizációja volt. Ezt az angolok már 1980-ban elkezdték, aztán Skandináviában is végbement, de – hazánkat kivéve – a Kelet-európai országokban is lezajlott ilyen-olyan módon, több-kevesebb sikerrel, itt-ott meglehetősen szabályozatlanul, spontán privatizáció keretében. Németország viszonylag sokáig hallgatott a vasúti lobbira, és fenntartotta a 30-as évekből maradt tiltást, azonban 2013-ban megnyitotta a belföldi piacát a távolsági buszok előtt, és hatalmas fejlődés indult el: a korábban csak a drága vonatokat (és persze az autót) ismerő németek megízlelték az olcsó belföldi utazást, és meg is szerették.

Ezt a franciák se nézhették tétlenül. Macron javaslatára, nem kis politikai viharokat keltve végül ők is megnyitották a piacukat, persze elsősorban maguk előtt. A francia államvasút (SNCF) autóbuszos leányvállalata, mely IDBUS-ként kezdte működését, felvette a OUIBUS nevet, és dinamikus terjeszkedésbe kezdett. A versenybe beszállt a francia buszos kis- és középvállalkozások ernyőszervezeteként működő Starshipper, és a több európai buszos cég ernyőszervezeteként ismert Eurolines is, de persze a németek (Flixbus) és az angolok (Megabus) is betörtek a francia piacra, sőt a spanyol ALSA is próbálkozott. Ma már milliók utaznak akár 1 eurós jegyekkel keresztbe-kasul Franciaországon, és többezer új munkahely teremtődött a buszliberó hatásaként.

A kezdeti fellángolást hamar konszolidáció követte: a Starshipper beolvadt a OUIBUS-ba, a Megabus kivonult a kontinensről, így háromszereplős maradt a francia belföldi piac. Közben a francia vasút is felvette a kesztyűt, egészen elképesztő kedvezményeket nyújt, annak érdekében, hogy megtartsa árérzékeny utasait. Összességében tehát mindenki olcsóbban tud utazni Franciaországban, a Macron car-oknak köszönhetően, és úgy tűnik, a választóknak ez (is) fontos szempont volt.

A fiatal politikus nyilván sok más tettével is kivívta a franciák bizalmát, de blogunk szempontjából mi más következtetést vonhatunk le, minthogy az utazás olcsóbbá tétele, a kínálat növelése, a verseny elősegítése biztosan hozzájárult ahhoz, hogy Franciaországnak egy fiatal és dinamikus politikus lett az elnöke. Gratulálunk Emmanuelnek, és sok sikert kívánunk munkájához!

A bejegyzés trackback címe:

https://expresszbusz.blog.hu/api/trackback/id/tr2112491453

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Willkommenskultur 2017.05.10. 01:45:48

Macron minisztersége alatt nem csökkent deviszont végig nőtt a munkanélküliség és az államadósság, és a kampánya arra volt építve hogy sosem volt miniszter. Nyert, mert úgy gondolják LePen még rosszabb lett volna.

midnight coder 2017.05.10. 06:50:49

Ezzel együtt a franciák a következő 4 évben is szopóágon lesznek. Ez a választás még a liberósoké, de ezzel kb. vége is a dalnak. Szerintem jobban jártak volna a liberósok, ha most veszítenek.

vajdasagi 2017.05.10. 07:12:46

@midnight coder: Te nagyon gyenge informatikus lehetsz, ha ennyire félsz a versenytől. Pedig az indiai informatikusok veszélyeztetik majd a munkádat, ha akarod, ha nem. Nem lesz az a kerítés, amely megvéd tőlük téged. Ne a "liberóktól" félj. Ha tényleg informatikus vagy, akkor valójában azért élsz jól, mert a liberalizmus ezt lehetővé tette.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.05.10. 07:58:42

@vajdasagi: Óóóóó... @midnight coder: barátunk egyszer kifejtette, hogy minden komoly pénzügyi rendszer Java-ban van írva. Nyilván az SAP az komolytalan. Ennyit az informatikusságáról!

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.05.10. 08:00:36

@vajdasagi: Hozzá kell tenni, hogy az indiai "informatikától" már tolatnak vissza a multik. Idő eltolódás, más kultúra, szar tömeg munka. Sok nagy cég bukott azzal már hogy Indiában próbálta megíratni a cuccait.

vajdasagi 2017.05.10. 08:07:46

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Persze, hogy van aki tolat visszafelé, de sokkal töben mennek "arrafelé".
Meg persze, hogy a többségük szar munkát végez, de láttam én már jó minőséget is Indiából.

Harmadjára: nemcsak az a gond, amikor kiviszik a munkánkat Indiába, hanem az is, amikor az indiaiak jönnek ide. És ez egyre inkább látható a Silicon Valleyben is, meg Londonban is, de még Frankfurtban, sőt Budapesten is.

Szóval nyugtathatjuk mi magunkat, de attól a verseny, amelybe belekényszerülünk nem lesz könnyű, és nem is lesz elkerülhető.

FF 2017.05.10. 08:25:37

@midnight coder: Franciaországban öt évre választják az elnököt. Ha ennyit nem tudsz, akkor minek ugatsz hozzá?

Hari Seldon 2 2017.05.10. 08:45:10

@midnight coder:
Látom ismered a francia politikát, hogy így megjósolod hogy Le Pen fog nyerni legközelebb.
Megjegyzem ezt nyomatták sokan a mostani váladztások elött is.
Egyébként meg nem négy év, hanem 5 év az elnöki ciklus nálunk.

Hari Seldon 2 2017.05.10. 09:07:43

@midnight coder:
Egyébként meg minden politikai párt kicsit megborult. Marion kiszáll a politikából, a Nemzeti Front elveszti a legnépszerűbb személyét. A Philipot-al akarják elvitetni a balhét, mert eredeti cél a 40+ százalék volt a cél. Ehhez képest 34 alá kerültek, úgy is hogy sok falusi Fillon támogató rájuk szavazott. (a 5000 lakosnál kissebb falvakban volt csak több szavazata a Le Pennek)
A Republikánusok meg azzal vannak elfoglalva, hogy erősen ellenezzék az elnököt vagy szavazzanak át. A Juppé-ista és Fillon-ista szárny majdnem jobban utálja egymást mint a Nemzeti Frontot. Szóval az ellenzék most megosztott, könnyen lehet itt sima En Marche győzelem is, vagy legalábbis lesz az elnöknek egy knyelmes többsége.

törzsmókus 2017.05.10. 20:47:43

jaj bakker, van végtelen sok politikai blog, a (nem szak)politikai részét ne itt, egy buszos blogon vitassátok már meg pls

sncf 2017.07.01. 12:58:55

@Willkommenskultur: Azért a miniszter és a képviselő nem ugyanaz. A kampányban az szerepelt, hogy nem volt képviselő, és az tényleg nem volt.
Ami a szakmai részt illeti, a buszos piac nyitására a vasút áremeléssel reagál, meg névváltással, ma a TGV-t InOui váltja. Az áremelés mögött az a koncepció van, hogy a legfontosabb viszonylatokban nem tekinti versenytársnak a buszt, pl. a Párizs-Bordeaux távon a 2 órás vasúti menetidő nem ugyanazt az utazóközönséget vonzza, mint a 6 órás buszozás. De itt legalább megvan az átváltás, gyorsan, de drágán, vagy olcsón, de lassan. Magyarországon a vasút képes drágább és lassabb lenni egyszerre, mint a busz.
süti beállítások módosítása