Számos cikk szólt már Franciaország újonnan megválasztott elnökéről, Emmanuel Macron-ról, bemutatva programját és személyiségét, de alig került említésre, hogy Marcon neve már évekkel ezelőtt fogalommá vált. „Car Macron”-nak hívják a franciák azokat az autóbuszokat, melyek 2015 óta róják az ország útjait, hála Macron-nak, aki még gazdasági miniszterként keresztülverte a törvényhozáson a belföldi buszközlekedés liberalizációját, ezáltal franciák és turisták milliói számára tette elérhetővé az olcsó utazást.
Kép forrása: http://www.humanite.fr/liberalisation-deregulation-la-sortie-de-route-des-cars-macron-626341
2015-ben Macron komoly harcot vívott meg azért, hogy különböző gazdaságélénkítő javaslatokat tudjon bevezetni. Az egyik legmegosztóbb ötlete a belföldi buszközlekedés liberalizációja volt. Ezt az angolok már 1980-ban elkezdték, aztán Skandináviában is végbement, de – hazánkat kivéve – a Kelet-európai országokban is lezajlott ilyen-olyan módon, több-kevesebb sikerrel, itt-ott meglehetősen szabályozatlanul, spontán privatizáció keretében. Németország viszonylag sokáig hallgatott a vasúti lobbira, és fenntartotta a 30-as évekből maradt tiltást, azonban 2013-ban megnyitotta a belföldi piacát a távolsági buszok előtt, és hatalmas fejlődés indult el: a korábban csak a drága vonatokat (és persze az autót) ismerő németek megízlelték az olcsó belföldi utazást, és meg is szerették.
Ezt a franciák se nézhették tétlenül. Macron javaslatára, nem kis politikai viharokat keltve végül ők is megnyitották a piacukat, persze elsősorban maguk előtt. A francia államvasút (SNCF) autóbuszos leányvállalata, mely IDBUS-ként kezdte működését, felvette a OUIBUS nevet, és dinamikus terjeszkedésbe kezdett. A versenybe beszállt a francia buszos kis- és középvállalkozások ernyőszervezeteként működő Starshipper, és a több európai buszos cég ernyőszervezeteként ismert Eurolines is, de persze a németek (Flixbus) és az angolok (Megabus) is betörtek a francia piacra, sőt a spanyol ALSA is próbálkozott. Ma már milliók utaznak akár 1 eurós jegyekkel keresztbe-kasul Franciaországon, és többezer új munkahely teremtődött a buszliberó hatásaként.
A kezdeti fellángolást hamar konszolidáció követte: a Starshipper beolvadt a OUIBUS-ba, a Megabus kivonult a kontinensről, így háromszereplős maradt a francia belföldi piac. Közben a francia vasút is felvette a kesztyűt, egészen elképesztő kedvezményeket nyújt, annak érdekében, hogy megtartsa árérzékeny utasait. Összességében tehát mindenki olcsóbban tud utazni Franciaországban, a Macron car-oknak köszönhetően, és úgy tűnik, a választóknak ez (is) fontos szempont volt.
A fiatal politikus nyilván sok más tettével is kivívta a franciák bizalmát, de blogunk szempontjából mi más következtetést vonhatunk le, minthogy az utazás olcsóbbá tétele, a kínálat növelése, a verseny elősegítése biztosan hozzájárult ahhoz, hogy Franciaországnak egy fiatal és dinamikus politikus lett az elnöke. Gratulálunk Emmanuelnek, és sok sikert kívánunk munkájához!