"A nemzetközi helyzet egyre fokozódik"

Hamarosan cseh magánvasúttal is utazhatunk Budapestről Bécsen át Prágába

A MÁV és az ÖBB reszketni méltóztathat

2019. augusztus 09. - Expresszbusz

Évre-évre egyre több államvasút orra alá tör borsot a RegioJet azzal, hogy fejleszti hálózatát, és egyre több vonalon nyújt elérhető árú és magas színvonalú szolgáltatást. A korábban Student Agency néven ismert cseh buszos cég hivatalosan is bejelentette, hogy vonatai jövő nyáron elérik Budapestet, és napi kétszer Bécsen át Prágáig közlekednek.

Mi is ez a RegioJet? Még a 90-es évek elején egy cseh üzletember, Radim Jančura alapított egy buszos vállalkozást abból a célból, hogy cseh diákokat szállítson Angliába, nyelvet tanulni, babysitterkedni, turistáskodni, stb. (Magyarországról is voltak ilyenek, pl. az Attila Tours.)

A Student Agency-nek azonban nem csak az angliai transzferek jöttek be, hanem kapóra jött a csehországi távolsági autóbuszközlekedés liberalizációja is, melynek során számos belföldi menetrend szerinti buszjáratot indított, elsősorban Prágából a nagyobb városok és üdülőhelyek felé. Nemzetközi járatai még 2004-ben elérték Budapestet is, és számos európai nagyvárost.

Amikor a csehországi távolsági vasúti közlekedés is (részben) liberalizálva lett, a Student Agency (már RegioJet néven) beszállt a vasúti piacra is, és (egy harmadik versenytárssal, a LEO Express-szel) tetemre hívták a cseh államvasutat (CD) a Prága-Ostrava vonalon. Az utasok imádták a versenyt, leestek a jegyárak, ugrásszerűen javult a minőség és a fedélzeti szolgáltatások színvonala, azaz ahogy az lenni szokott, a verseny a fogyasztók számára nagyon előnyös volt. (Hogy a szolgáltatók számára üzletileg megérte-e az egy másik kérdés).

Kis kitérő: a RegioJet közben Szlovákiában elnyerte a Pozsony-Révkomárom közötti mellékvonal üzemeltetési jogát, de ezt nem üzleti alapon, hanem állami támogatás mellett. A felújított vonalon a korszerű járműveknek és a jelentősen sűrített menetrendnek köszönhetően jelentősen megnőtt az utasforgalom. A RegioJet azóta Csehországban is elnyert hasonló tendereket, mivel (ahogy az az EU-s direktívákban meg van írva), Csehországban is időről időre megpályáztatják a vasútvonalak üzemeltetését, és egy-egy arra alkalmas cég ezt el is nyeri. (Magyarországon ez legkorábban 2023-tól következhet be, addig a MÁV-START-nak és a GYSEV-nek kizárólagos joga van).

De vissza blogunk témájához, mely nem a "közfinanszírozott" személyszállítás, hanem ennek másik lehetséges üzleti modellje, a piaci, kereskedelmi alapú személyszállítás. Elvileg az Európai Unióban a nemzetközi közlekedés kereskedelmi alapon, liberalizált módon, állami támogatás nélkül kellene működjön. Nyugaton ez többnyire így is van, Kelet-Európában van egy kis virgonckodás e téren (is), ennek ellenére a V4 országok (hazánkat leszámítva) viszonylag előre járnak a vasúti piacnyitásban. A RegioJet számos nemzetközi vonatot üzemeltet, Prágából Kassára, Pozsonyba és Bécsbe. (Volt Szlovákián belül is belföldi távolsági vonata a RegioJetnek, de az csúnya véget ért, ki is próbáltuk, bemutatva, hogy milyen fedélzeti szolgáltatások vannak egy RegioJet vonaton)

p1270524.jpg

A mai bejelentés szerint a RegioJet a Prága és Bécs közötti vonatai közül kettőt - várhatóan jövő nyártól - meghosszabbít Budapestre. Ezt tulajdonképpen bizonyos műszaki feltételek teljesítése esetén minden gond nélkül megteheti, ezért liberalizált a nemzetközi piac, egyedül ún. menetvonalat kell rendelnie a vasúti pályakapacitást elosztó szervezettől, és ezt úgy tűnik megkapta (ezeket a napokban utalják ki a vasúttársaságoknak a jövő évre vonatkozóan).

A RegioJet bejövetelének szépséghibája, hogy mivel a magyar belföldi vasúti személyszállítási piac nem liberalizált, és Hegyeshalom-Budapest között a MÁV-START-nak kizárólagos joga van a személyszállításra, a RegioJet vonatai nem szállíthatnak belföldi utast, hiába állnak meg Győrben. Ez a helyzet legkorábban 2023 után változhat meg, a MÁV-START-tal 2013-ban megkötött 10 éves közszolgáltatási szerződés addig hatályos.

p1270557.jpg

Elnézve a vonatok tervezett menetrendjét, megállapítható, hogy azok (a jelenlegi bécsi vonatokkal ellentétben) a Déli pályaudvarról fognak indulni, ami eleve 6-7 perccel rövidebb menettartamot tenne lehetővé a Keletiből induló vonatokéhoz képest, azonban úgy tűnik, hogy pályakapacitási okokból minden RegioJet vonatot útközben meg fog előzni egy RailJet, azaz az osztrák és a magyar államvasút által közösen üzemeltetett vonat. A RegioJet járatai Bécsben is tesznek majd egy kisebb kerülőt, annak érdekében, hogy irányváltás nélkül tudják folytatni útjukat Prága felé, ez további néhány perc menetidő-veszteséget jelent.

A Prágába tartó utasoknak a bécsi kitérő önmagában menettartam-növekedést jelent a jelenlegi, Pozsonyon át közlekedő Metropolitan vonatokhoz képest (melyeket a magyar, a szlovák és a cseh államvasút üzemeltet). Ezzel együtt is a RegioJet útvonalválasztása zseniális, mert egyszerre tud mind a 4 államvasútnak odapörkölni kicsit az orra alá, és olyan viszonylaton közlekedni, ahol más vonat nem. Azt tudjuk, hogy a szolgáltatás minősége nagyon jó lesz, és a jegyárak is barátiak, így mindenképpen érdemes lesz kipróbálni a vonatokat Budapestről indulva is.

Nyilván nem marad el a válasz az érintett államvasutak részéről sem, tehát a bécsi Railjet és prágai Metropolitan vonatokon is lesz szolgáltatásfejlesztés, így az utasok mindenképpen jól fognak járni. Egyszóval, alig várjuk a RegioJet vonatokat Magyarországon!

Addig is, míg a RegioJet vonatai beindulnak, RailJet és Eurocity vonatokkal, valamint Flixbus, RegioJet és immár Nomago busszal is utazhatunk Budapestről Bécsbe, erről további információ itt.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://expresszbusz.blog.hu/api/trackback/id/tr1615001776

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.