Úgy tűnik idén nyáron is megállíthatatlan a nemzetközi buszjáratok fejlődése, elsősorban nyugatra és északra. Bővíti kínálatát a Polskibus, a LUX-Express, és a Flixbus is végre nem csak zöldre fest meglévő járatokat, hanem újat is indít.
Egy éve ilyenkor még alig volt közvetlen autóbuszjárat Budapestről Lengyelországba. A Eurolines ugyan - meglehetősen bonyolult menetrend szerint - majdnem minden nap eljárt Krakkóba, sőt, heti néhányszor Wroclaw-ba is eljutott, de Varsóba csak a vonat és a repülő volt a valódi opció.
Aztán tavaly augusztusban megjelent a LUX Express, és előbb egy, majd szeptembertől még egy pár, naponta közlekedő, Budapest-Krakkó-Varsó járatot indított be. Decembertől pedig megjelent a Polskibus is, szintén 2 pár Budapest-Krakkó-Varsó járattal.
Akkoriban azt gondoltuk, hogy ez a két cég jól elharcol majd egymással az utasokért, és előbb-utóbb az egyik ki fog dőlni, mert hogy annyi utas biztosan nincs, hogy napi 4 járatot meg lehessen tölteni.
Nos, nem tévedhettünk nagyobbat: nemhogy leépítés, hanem épp ellenkezőleg, járatsűrítés történt idén nyáron. A Polskibus a meglévőkön felül június 24-től beindított egy - szintén naponta közlekedő - Budapest-Krakkó-Wroclaw járatpárt. A Polskibus sajtóközleménye egyenesen úgy fogalmaz, hogy a budapesti vonaluk megnyitása elképesztő siker, és az utasforgalom messze meghaladta a várakozásaikat. Valószínűleg a LUX Express számításai is bejöttek, mert a cég augusztustól szintén betett még egy járatpárt. Így már csak ez a két újonc egy év alatt napi 6 pár járatpárt indított Krakkóba. Ehhez képest a Eurolines meg az Orangeways kínálata csak jelképes.
A Budapest-Krakkó menetrend jelenleg így néz ki (menetidő kb 6,5 óra)
LUX Express (Népliget, volt troli végállomásról):
- naponta 8:00, 16:00, 23:50
Polskibus (Kelenföldről, a volt 154-es busz megállójából):
- naponta 6:55, 17:20, 23:45
Eurolines (a Népliigeti autóbuszállomásról):
- hétfő, szerda, csütörtök, szombat: 6:30,
- kedd, péntek 15:00,
- vasárnap 22:00.
Orangeways (a Fradi pálya oldalából):
- hétfő, szerda, péntek, vasárnap 7:00,
péntek: 14:00.
Valamint inkább csak érdekességképpen:
Ecolines (a Népligeti autóbuszállomás Fradi pálya felőli széléről):
- szerda, vasárnap 4:10, Szófia-Riga járat, Bécsen át.
Árak tekintetében jelenleg szinte az összes szolgáltatónál megcsíphetőek 10 eurós, vagy 3 ezer forintos jegyek Krakkóba, ami nagyon baráti, és a forró nyári napokon úgyis észak felé célszerű venni az irányt. Minőség terén a legjobb szolgáltatást talán a LUX Express nyújtja, az ülések háttámlájába épített tabletekkel. Ráadásul ők most két napig további rendkívüli akciót hirdetnek: aug 3 és 7 között szeptemberi és októberi dátumokra féláron lehet foglalni.
Ennyit Lengyelországról, jöjjön a nyugati irány.
Nyugat felé az év nagy újdonsága a Flixbus magyarországi megjelenése. A Budapest-Bécs vonalon először a Blaguss járatai vették fel a dinamikus német strart-up cég színeit, azaz zöldültek be, júniustól pedig a Volánbusz járatai is átkerültek a Flixbus foglalási rendszerébe. Július 7-tól a Budapest-Zágráb járatok is bezödültek, és immár naponta közlekednek. Budapest és Bécs között azonban csak minimális menetrendi kínálatbővítés történt, a Flixbus csak a brendet hozta, és az emeltebb minőséget (pl. konnektorok az utastérben).
Augusztus 12-től azonban valóban új járatot indít a Flixbus Budapest és München között. A bevezető árak 10 ezer forint körül vannak egy útra, a menetidő kb. 9 óra.
Eddig Budapest és München között rendszeres autóbuszközlekedés csak éjszaka volt, a Eurolines amsterdami, stuttgarti és heidelbergi járatai révén, valamint a Molnár Busz által. Az Orangeways is próbálkozott Münchennel, de nem jött be.
A Flixbus most nappali járatot indít, mely útközben csak Linzben áll meg. A zöld buszok minden nap 11 órakor indulnak a Népligeti autóbusz állomásról, kivéve vasárnap, amikor 13 órakor. A jegyárak itt is 10 ezer forint körül alakulnak, de a Flixbus-tól megszokott rugalmas árazás miatt ettől fel-le eltérések lehetnek.