@nemecsekerno_007: A 65 éven felülek számára a jegyár 8,9€. Ugyanennyi a 6-18 éveseknek, a 26 éven aluli diákoknak és a mozgáskorlátozottaknak. A 6 éven aluliak ingyen utaznak, ha nem foglalnak el ülőhelyet, míg a mozgáskorlátozott-kísérőknek a jegyár valamiért 8,8€.
@Kovacs Nocraft Jozsefne: Épp az ilyen helyzetek elkerülésére találta ki az EU a közszolgáltatási kötelezettséget. Azaz, azokon a vonalakon, ahol veszteséges a személyszállítás, ott az állam/régió/város előírhatja ezt kötelezettségként, és meg kell térítenie a veszteségeket. Ahol azonban nem veszteséges, ott szabad a piac. Olyan nincs, hogy az egyik vonal nyereségéből keresztfinanszírozzák a másikat (kivéve ha "csomagban" nyerik el a szolgáltatás jogát az üzemeltetők, tehát jó és rossz vonalakat együtt). Budapest és Bécs között most egy piaci alapú (RegioJet), és egy agyontámogatott (MÁV-ÖBB) vasúttársaság versenyez egymással, ami olyan súlyos versenytorzulás, hogy ez aligha marad így sokáig.
@Sir Gombóc: Osztrák gépek is vannak az EC-ken is néha. A Mav Start üzemeltetése annyiból áll, hogy tesz rá kettő kalauzt, meg Pesten max kitakarítják mielőtt visszaindul. Nyilván fizetni kell a szerelvényekért, ahogy a jegyért is, sehol nem írtam hogy ingyen van.
Az ÖBB szerelvényei (RailJet-ek) közlekedése évi kb. 1900 millió forintjába kerül az magyar adófizetőknek. Tehát nem futáskiegyenlítésről van szó, hanem kőkeményen fizetünk az osztrákoknak a szerelvényekért. A MÁV csoport tagja a MÁV-START, mint személyszálíltással (és járműüzemeltetéssel+építéssel) foglalkozó leányvállalat. Az egyszerűség kedvéért nevezhetjük mindkettőt MÁV-nak, ezen nem érdemes rugózni. (Budapesten is még mindig minden tömegközlekedés "BKV" a köznyelvben, pedig a BKV már csak jármű- és pályaüzemeltető.) A MÁV-nak (mint pályaüzemeltetőnek) érdeke, hogy minél többen fizessék meg számára a pályahasználati díjat, tehát a RegioJet-nek is örül (-nie kellene). A MÁV-START-nak viszont bevétel szempontjából konkurenciát jelent, de mint az előző poszt utáni első kommentben is szerepel, ők is "örültek" a RegioJet megjelenésének - legalábbis azt kommunikálták. A valóságban nyilván nem boldog egy monopolista, ha belépnek a piacára, de illik hozzá mosolyogni. Aki biztosan nyer, az az utas.
@Real_Time: A RJ-ket Magyarországon a MÁV-Start üzemelteti, az ő járatuknak számít. A szerelvényt valóban az ÖBB adja, amit a MÁV persze kompenzál is kiegyenlítéssel.
@Real_Time: nem egészen így van. A Railjetet Magyarországon a MÁV Start üzemelteti, nem az ÖBB (cserében pl. Startos gépek dolgoznak Ausztriában, nem csak nemzetközi viszonylaton). A soproni, szombathelyi IC-re is ad a Start szerelvényt vagy épp vontatást (mozdonyt).
A Regiojet az osztrak allami OBB Railjet vonatjaival akar es fog konkuralni. Ez alapvetoen jo annak, aki Becsbe vagy Pragaba akar menni olcson. Aki arra hasznalja a Railjet-eket, hogy atszallas nelkul Nemetorszagba, Svajcba vagy Ausztria nyugati vegebe menjen, azoknak a Railjet-ek leallitasa eleg kellemetlen lenne, becsi atszallassal, konukurens cegkent keses miatti be nem varassal, emiatt pedig orakkal kesobbi csatlakozassal megveheto jegyekkel. Szoval az egyseges Railjet halozat helyett konnyen lehet egy olcso tarsasag jarata Budapest es Becs kozott, majd atszallogatas arra ami utanna tovabb visz. Vagy marad az auto, esetleg az autobusz, mint kozvetlen jarmu.
A cseheknek is van sajat Railjet szolgaltatasuk, ami integraltan kozlekedik az OBB-vel, tehat egyreszt bevarjak egymast, masreszt az OBB bejar a cseh halozatra es a cseh vonatok bejarnak az OBB halozatara. Ugyanilyen kozos, de regios szolgaltatas van a becsi hev rendszerben Sopron-Becs-Pozsony viszonylaton. Kozos uzemeltetes, integralt szolgaltatas.
A regiojet ebbol veszi ki a leginkabb nyereseges vonalakat es hagyja meg rahordo szerepben az OBB es a CD railjet-jeit. Na ebben az a gond, hogy ugy mar nem eri meg mukodtetni oket, ami persze a kimazsolazott gerinchalozati forgalmat is megoli. Kivetel a repulovel erkezo bulituristak szallitasa nagyvarosok kozott. Az fuggetlen a rahordo halozatoktol. Amikor legutobb lattam a regiojet vonatjait Pozsonyban az utasok nagyresze eppen ebbe a kategoriaba tartozott.
Napok óta olvasni ezt a szenzációt, de senki nem írja pontosan. Konkurencia ez ugye a Mav Start Zrt-nek lenne, nem a Mav-nak. A Mav a pályavasúti szolgáltatásokért felel, ez az ami megmaradt ténylegesen államinak. Ez lassan tíz éve így van, talán ideje lenne végre pontosan fogalmazni. Ha az 1-es vonalat nézzük Budapest-Hegyeshalom viszonylatban a legnagyobb forgalmat a Railjet bonyolítja le. A Railjet az osztrák vasút tulajdona, a Mav Startnak annyi köze van hozzá mint nekem a szomszéd autójához. Ha az ÖBB úgy döntene hogy holnaptól nem jön be a szerelvény Magyarországra, akkor nincs Railjet, ennyi. Szombathely, Sopron GySEV-es állomások, az arra közlekedő IC kocsikat a GySEV állítja ki. A Mav Start összesen napi pár EC, EN vonatot üzemeltet a vonalon, meg a személyvonatokat, Flirt, Talent. A többi szerelvényt már évek óta nem a Mav Start biztosítja, milyen konkurenciáról is beszélünk akkor tulajdonképpen?
"hoppá, miért is finanszíroz az állam bizonyos személyszállítási közszolgáltatásokat, ha vannak olyan piaci szereplők, akik a saját pénzüket kockáztatva is vállalnák ezt."
Magánfogorvos is van, megánklinika is, meg magán napelem is, mégis finanszírozzák őket. Magánegyetem is van, mégis van állami finanszírozás. Sőt, van ilyan is, hogy magánbíróság, kevesen tudnak róla: mkik.hu/valasztottbirosag
@nemecsekerno_007: 007 ügynöknek jelentem, a nyuggerek nem utaznak ingyér, hanem a 65 fölöttiek, akár nyugger, akár melós, akár francia-német-olasz-lengyel- akármilyen juniós milliomos....
@Weidmüller: Azért egy kis tájékozódás a fröcsögés előtt nem ártana. És ez vonatkozik döntéshozóinkra is..... És igen, a MÁV házatáján is volna mit söpörni, de PONT NEM OTT!
Ha nem lenne a "közfinanszírozott" MÁV alapszolgáltatás, eszükbe nem jutott volna belépni a "piacra". Jól ellennének a sz..os buszaikkal. De azért kösz. a választási lehetőséget....
Azt azért tegyük hozzá, hogy a magáncégek mindig a jelentős forgalmú viszonylatokra repülnek rá (busztól a vonatig). A nagy utasforgalom révén olcsók tudnak lenni, mert nekik nem kell a forgalmas vonal mellett a kistelepülések közötti személyszállítást fenntartani. Magyarán kimazsolázzák a javát a forgalomnak, nem ennyivel ügyesebbek, hatékonyabbak. Ha egy országos rendszert kellene fenntartaniuk, nagyon más lenne a helyzet. Nem védem a MÁV-ot, csak ez így nem összevethető.
"A nemzetközi helyzet egyre fokozódik"
Expresszbusz blog
Utolsó kommentek:
totii 2020.08.03. 13:25:55
Bejegyzés: Megérkezett a Regiojet magánvasút Budapestre
nemecsekerno_007 2020.08.02. 21:09:08
Bejegyzés: Megérkezett a Regiojet magánvasút Budapestre
Expresszbusz · http://expresszbusz.blog.hu/ 2020.08.02. 18:07:29
Bejegyzés: Megérkezett a Regiojet magánvasút Budapestre
Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.08.02. 17:46:08
Így igaz.
Bejegyzés: Megérkezett a Regiojet magánvasút Budapestre
Real_Time 2020.08.02. 17:31:44
Bejegyzés: Megérkezett a Regiojet magánvasút Budapestre
Expresszbusz · http://expresszbusz.blog.hu/ 2020.08.02. 15:30:22
Bejegyzés: Megérkezett a Regiojet magánvasút Budapestre
_Neville 2020.08.02. 14:14:16
Bejegyzés: Megérkezett a Regiojet magánvasút Budapestre
droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.08.02. 13:40:12
Bejegyzés: Megérkezett a Regiojet magánvasút Budapestre
Sir Gombóc 2020.08.02. 13:35:47
Bejegyzés: Megérkezett a Regiojet magánvasút Budapestre
kvp 2020.08.02. 12:58:26
A cseheknek is van sajat Railjet szolgaltatasuk, ami integraltan kozlekedik az OBB-vel, tehat egyreszt bevarjak egymast, masreszt az OBB bejar a cseh halozatra es a cseh vonatok bejarnak az OBB halozatara. Ugyanilyen kozos, de regios szolgaltatas van a becsi hev rendszerben Sopron-Becs-Pozsony viszonylaton. Kozos uzemeltetes, integralt szolgaltatas.
A regiojet ebbol veszi ki a leginkabb nyereseges vonalakat es hagyja meg rahordo szerepben az OBB es a CD railjet-jeit. Na ebben az a gond, hogy ugy mar nem eri meg mukodtetni oket, ami persze a kimazsolazott gerinchalozati forgalmat is megoli. Kivetel a repulovel erkezo bulituristak szallitasa nagyvarosok kozott. Az fuggetlen a rahordo halozatoktol. Amikor legutobb lattam a regiojet vonatjait Pozsonyban az utasok nagyresze eppen ebbe a kategoriaba tartozott.
Bejegyzés: Megérkezett a Regiojet magánvasút Budapestre
nincs1agy 2020.08.02. 11:37:52
Bejegyzés: Megérkezett a Regiojet magánvasút Budapestre
eßemfaßom meg áll 2020.08.02. 09:04:11
Bejegyzés: Megérkezett a Regiojet magánvasút Budapestre
Real_Time 2020.08.02. 08:22:49
Bejegyzés: Megérkezett a Regiojet magánvasút Budapestre
arthurthedent 2020.08.02. 06:57:21
Magánfogorvos is van, megánklinika is, meg magán napelem is, mégis finanszírozzák őket. Magánegyetem is van, mégis van állami finanszírozás. Sőt, van ilyan is, hogy magánbíróság, kevesen tudnak róla: mkik.hu/valasztottbirosag
Bejegyzés: Megérkezett a Regiojet magánvasút Budapestre
1505e 2020.08.01. 22:50:36
Bejegyzés: Megérkezett a Regiojet magánvasút Budapestre
1505e 2020.08.01. 22:42:12
Bejegyzés: Megérkezett a Regiojet magánvasút Budapestre
1505e 2020.08.01. 22:36:54
Bejegyzés: Megérkezett a Regiojet magánvasút Budapestre
1505e 2020.08.01. 22:30:28
Bejegyzés: Megérkezett a Regiojet magánvasút Budapestre
1505e 2020.08.01. 22:27:36
Bejegyzés: Megérkezett a Regiojet magánvasút Budapestre
fairenc 2020.08.01. 22:25:14
Bejegyzés: Megérkezett a Regiojet magánvasút Budapestre