Nagy nap ez a mai a hazai közlekedésben. Kora délután befutott Budapestre a Regiojet cseh magánvasút első vonata, mely mostantól naponta közlekedik Budapest-Bécs-Prága útvonalon. Ez csak az első lépés a MÁV hegemóniájának megtörése irányába, de az utasok máris érezhetik a verseny előnyeit.
A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy a cseh magáncég már 16 éve közlekedtet buszokat Budapest-Pozsony-Brno-Prága útvonalon, sőt, néhány éve már Budapest-Bécs-Pozsony relációban is. Sőt-sőt, pár hete már megjelentek a sárga vonatkocsik hazánkban, hiszen beindult a szezonális Prága-Rijeka vonat is, mely még Csornán is megáll. Na de az igazán nagy durranás a naponta közlekedő budapesti vonat elindulása. Ez is csúszott ugyan több hetet, és pár hónapja még úgy volt, hogy még többet fog, és a koronavírus helyzet függvényében még sokminden történhet vele, de a lényeg: beindult Magyarországon a piaci alapú vasúti személyszállítás.
Itt persze megint lehetne nyitni néhány zárójelet. Először is a nemzetközi vasúti közlekedésnek - az EU-n belül - eleve piaci alapúnak kellene lennie, azaz elvileg nem nézik jó szemmel Brüsszelben, ha egy ország nemzetközi vonatokat támogat, mondván, ez versenyszféra, és nem közszolgáltatás, csinálja az, akinek megéri. Ez a szemlélet Nyugat-Európában számos viszonylat leépüléséhez, megszűnéséhez vezetett. De a kelet-európai virtus az más, és e tekintetben még Ausztria is keletnek számít, és ezért máris elnézést kérünk a sógoroktól. De az biztos, hogy Ausztriában ugyanúgy tömik állami/tartományi pénzekkel a vasutat, mintha nem lenne holnap, így történhet meg, hogy míg a német vasút -gazdaságtalanságra hivatkozva - gyakorlatilag felszámolta az éjszakai vonat hálózatát, az osztrákok ezt szinte átveszik tőlük, sőt, bővítik. És ebbe a verklibe még a magyar vasút is beszáll: épp a napokban jelent meg a hirdetmény, hogy a MÁV-csoport korszerű éjszakai (fekvő/háló) kocsikat vásárolna, nagy kérdés persze, hogy milyen forrásból. Az igaz, hogy most, a koronavírus helyzetben ezek a kocsik mostanában éppen olcsóbbak lettek, az éjszakai vonatozás nyugaton eddig egy leépülő piacnak tűnt. Persze egész más a helyzet, ha a vonatok belföldi szakaszai közfinanszírozottak, mert ekkor nem igazán lehet gazdaságilag belebukni. Németországban ez van másként (ott a teljes távolsági forgalom piaci alapú, és elvileg közpénz nélkül működik), nálunk viszont évente 200 milliárd (!) forintot fordít az állam a hazai vonatozás támogatására. Ebbe bőven belefér, hogy a Budapest és Bécs közötti Eurocity vonatokat is az adófizetők tartják fenn, leszámítva a rövid ausztriai szakaszt.
Na, és itt jön be a Regiojet humorérzéke. Sikerült belépnie erre a piacra úgy, hogy egy fillér állami támogatást sem kap, és kihívja versenyre azt a mammutot, amit évi 200 milliárddal tömünk mi, adófizetők. Dávid és Góliát harcának tűnik, de akár az is kisülhet belőle, hogy a magyar-nemzetközi vonatok finanszírozását elkezdik firtatni Brüsszelből, és ennek is az adófizetők lehetnek a nyertesei.
Hogy az új vonaton milyen kocsiosztályok, fedélzeti szolgáltatások, milyen kedvezőek az árak (9 euró Bécs, 16 euró Prága), és mennyire csinos utaskísérők vannak, arról mi is írtunk már, és ír majd a többi blog is. A Regiojet megjelenése nem ezért nagy lépés, hanem azért, mert ráirányítja a figyelmet arra, hogy hoppá, miért is finanszíroz az állam bizonyos személyszállítási közszolgáltatásokat, ha vannak olyan piaci szereplők, akik a saját pénzüket kockáztatva is vállalnák ezt. Még ilyen vírustól terhes időkben is.
Szóval, tisztelet és üdvözlet a Regiojet-nek! Köszönjük, hogy jöttél, és sok sikert kívánunk.
Képek: Regiojet facebook oldala