Európa nagy országai közül a franciák voltak az utolsók, akik a nemzeti vasútjuk védelmében törvényileg tiltották a belföldi intercity autóbuszközlekedést, de ennek vége: Franciaország is liberalizálja a belföldi piacot, jöhetnek az olcsó buszjegyek.
Látva az angol, a skandináv, az olasz, és legutóbb a németországi piacnyitás sikerét, a franciák se tudták tovább halogatni a belföldi távolsági buszközlekedés piacának felszabadítását. Igaz, hogy sokáig vitatkoztak róla, de végül egy politikailag sorsfordító gazdaságélénkítő csomag részeként elfogadták, és végül 2015. augusztus 10-én lépett életbe. A piacnyitástól 15 ezer (!) új munkahelyet várnak, és azt remélik, hogy milliók számára teszi könnyebbé és olcsóbbá az utazást. Várhatóan ennek nyomán a leggyorsabb európai vonatot, a TGV-t is üzemeltető nemzeti vasút, az SNCF is barátibb tarifával fogja az utasokat kiszolgálni, így a vasúti utasok is nyertesek lesznek.
Jelenleg évente mindössze 110 ezer utas használja az intercity buszokat Franciaországban, ami nem csoda, hiszen nagyon körülményesen van csak erre mód: ők jellemzően nemzetközi járatokat vesznek igénybe belföldön. 2016-ra, a piacnyitás utáni első teljes évben már 5 millió utast várnak.
Párizs nemzetközi autóbuszpályaudvarán egy BerlinLinienBus-hoz tartozó Eurolines fényezésű háromtengelyes
A piacot jelenleg a Eurolines dominálja (Isilines néven, 50% feletti részesedéssel), további negyedet a stílszerűen csak francia nyelvű honlappal bíró starshipper.com visz el. Jelen van még a spanyol intercity buszközlekedés legfontosabb szereplője, az ALSA; a brit Stagecoach-hoz tartozó Megabus; és az SNCF buszos leányvállalata, az iDBUS; valamint már betette a lábát a piacra a német Flixbus is. Ezek az arányok a jövőben várhatóan földindulásszerűen fognak változni, és nem lenne meglepetés, ha elsőkből lennének az utolsók: a német Flixbus nem titkoltan itt is piacvezető szerepre törekszik.
Míg a többiek még készülődnek, ők az első belföldi járatukat már meg is hirdették, na de vajon milyen viszonylatban? Bizonyára mindenki tud 5-6 francia várost felsorolni, Bordótól Szanttropén át Nizzáig, de Clermont-Ferrand aligha lesz köztük. Pedig a Párizstól jó 400 kilométerre fekvő 140 ezer lakosú városka nem csak arról híres, hogy a Michelin központja, (és ezáltal igencsak nemzetközi jellegű), hanem a gumikerekű villamosáról, vagy ha úgy tetszik, vaskerekű, egysínű trolibuszairól.
Egy hasonló jármű Nancy-ben
Nos, a Flixbus első belföldi intercity buszvonala Párizs és Clermont-Ferrand között indul szeptember 3-án, köztes megállással egy másik világvárosban, Bourgesben. A menetidő közel 5 óra, az egyik busz reggel megy fel Párizsba, a másik délben, és nyomban indulnak is vissza, éjfélre a későbbi is visszaér. A nyitó ár 9 euró minden viszonylatra, közben az SNCF vonatai 3,5 órás menetidőt kínálnak 25-52 euróért, de napi 4-5 Air France járat is van kb. 200 euróért, egy órás menetidővel.
Jövő ilyenkor visszatérünk, megnézzük hogyan alakulnak ezek az árak.