Svájc minden vasúti marketinges példaállama. A magas életszínvonal, a rengeteg turista és a környezettudatosság mellett az alpesi országot az a mítosz is körüllengi, hogy azért nem létezik belföldi távolsági buszközlekedés, mert ezt a vasút védelmében tiltják a hatóságok. Úgy néz ki, hogy ez nem teljesen így van, és startra készek a buszüzemeltetők, hogy a ráérősebb, de árérzékeny utasokat magukhoz édesgessék.
A németországi piacnyitás kiengedte a szellemet a palackból, Európa-szerte dinamikusan fejlődik a belföldi és nemzetközi autóbuszközlekedés. Svájc nagyobb városait is bekapcsolták már nemzetközi járatok Európa vérkeringésébe. Ezek a buszjáratok hiába állnak meg több városban is Svájcon belül, nem szállíthatnak belföldi utast, a kabotázs szabályozás alapján. Természetesen vannak itt is kiskapuk.
Pl. Bázel reptere már francia területen van, így onnan már legálisan lehet utazni piaci alapú távolsági busszal Svájc több városába is. Pl. a Flixbus-nak van Zürichbe járata, 10 euró körüli jegyárért, ami a vasúti jegyárakhoz képest igen baráti, és ezzel nincs semmi baj, mert ez jogilag nemzetközi utazás.
Ahogy egyre több minőségi és olcsó buszjárat jelenik meg a nagyobb svájci városokban, úgy merült fel egyre inkább a kérdés a derék helvétekben: miért is nem utazhatunk olcsón belföldön is? Merthogy az még a pénzzel híresen bölcsen bánó svájciaknak is fáj, ha háromszor annyit fizetnek egy vonatjegyért a határállomásig, mint a határ túloldalán lévő városig szóló buszjegyért.
Megjegyezzük, ez nálunk is kicsit hasonló: Budapestről Bécsbe 2999 forintért meg lehet csípni buszjegyeket, de 13 euróért (tehát kb. 4000 forintért) akár RailJet vonatjegyet is kaphatunk. Közben egy teljesárú Bp-Hegyeshalom belföldi vonatjegy 3130 és 4005 ft között váltható meg, vonatkategóriától és naptól függően. Igaz, ebben benne van 27% ÁFA is, mely a nemzetközi jegyeken nincs.
Érlelődik tehát a közösségi nyomás, hogy Svájcban is legyen liberalizált a belföldi buszközlekedés. Az illetékes hatóságok pedig közölték, hogy tulajdonképpen nincs konkrétan leírva, hogy ez tilos lenne, csak eddig nem igazán kaptak ilyen irányú járati engedély kérelmet.
A Flixbus persze rögtön jelezte, hogy akkor ő szívesen jönne is, de ekkor kiderült, hogy mégsem fenékig tejföl a helyzet, pl. svájci bejegyzésű társaság kaphat csak ilyen járati engedélyt. Ez persze a Flixbus-nak nem gond, van már francia, olasz és holland leánya is, alapít egyet Svájcban is.
Csakhogy közben a helyiek úgy tűnik beelőznek.
forrás: http://www.domo-reisen.ch/cms/front_content.php?idcat=40
A fene tudja mennyire megbízható helyi Blick információi szerint a Domo Reisen nevű Glattburgi (svájci) buszos cég St. Gallen és a genfi reptér között indítana buszjáratot, mely megállna Zürichben is. Egy Zürich-Genf útra 22 frankos jegyárat kínálnának, ami fele a svájci vasút (SBB) tipikus 43,5 frankos jegyárának.
(Ehhez egyébként kell még egy Halbtax kártya, de ez arrafelé szinte alap mindenkinek, aki rendszeresen utazik: egy évre 185 frank az ára, és korlátlan 50%-os kedvezményt biztosít. Enélkül ugye 87 frank lenne a jegyár, ami viccnek is durva.)
A derék svájci cég egyébként nem fél a Flixbus-tól, mondván jobban ismeri a helyi viszonyokat, és saját buszokat üzemeltet, így olcsóbban tud szolgáltatni. Figyelemmel kísérjük a svájci fejleményeket, mert izgalmas időszak következik.
De ha már Domo Reisen, jó tudni: közlekedtetnek ők menetrend szerinti járatot Bern és Budapest között, 99 frankos fix tarifával, nagyjából kéthetente, az alábbi menetrend szerint:
A közlekedési napok inkább azoknak kedveznek, akik hétközben dolgoznak kinn. Akik hétvégére mennek ki, azoknak nem igazán alkalmas ez a járat. Részletek itt: http://www.domo-reisen.ch/cms/front_content.php?idart=69