"A nemzetközi helyzet egyre fokozódik"

Expresszbusz blog

Elbúcsúztattuk a Pozsony-Kassa magánvasutat

2017. február 05. - Expresszbusz

Február elsejével megszűnt a RegioJet magas színvonalú expresszvonata, mely a két legnagyobb szlovákiai várost kötötte össze. Hiába közlekedtek a vonatok vonzó menetrenddel, kényelmes ülésekkel és kiváló fedélzeti szolgáltatásokkal, egy demagóg választási ígéret miatt nem maradhattak életben.

Bő egy éve még Ki marad a végén? címmel posztoltunk a Pozsony-Kassa között hirtelen kialakult izgalmas versenyhelyzetről, mely 3 szolgáltatási szint: a szlovák államvasút (ZSSK) közfinanszírozott gyorsvonatai, üzleti alapú InterCity vonatai, és a RegioJet – szintén üzleti alapú – expresszvonata között feszült. Akkor úgy tűnt, az államvasutat kiszorítja a RegioJet az Intercity piacról, de végül fordítva alakult. (Ennek okairól lásd a cikk végén a keretes írást)

A megszűnés előtt mindenképpen ki akartuk próbálni, hogy mit tud a RegioJet, és nem csalódtunk. A „déli”, azaz Pozsonyból Kassára 11:33-kor induló vonatot céloztuk meg, mert ez teljes útvonalán világosban halad, és a havas tájban is szerettünk volna gyönyörködni. A neten könnyen foglaltunk jegyet, melyet a 2. számú kocsiba kaptunk. Indulás előtt egy nappal jött egy e-mail, hogy a 2. kocsi kivételesen a vonat elején lesz, a 6-os mellett. Már ebből is éreztük, hogy itt bizony figyelemben részesítenek.

A szerelvény 11 óra előtt nem sokkal érkezett meg Kassa felől. Az utolsó előtti kocsin meglepetésünkre graffiti éktelenkedett:

p1270524.jpg

A peronon több RegioJet feliratú „kukásmellényes” várta a vonatot, rögtön elkezdték takarítani, és feltölteni a büfét.

 p1270536.jpg

Közben megérkezett egy másik RegioJet szerelvény, mely 2016 decembere óta közlekedik Prága és Pozsony között. Bal oldalt éppen a Budapest-Varsó közötti EuroCity vonat húz ki az első vágányról, MÁV-START-os kocsikból:

 p1270557.jpg

Véletlenül észrevettük, hogy az alatt az alig 1 óra alatt, amíg a kassai vonatunk Pozsonyban vár a visszaindulásra, szorgos kezek elkezdik levakarni a graffitit. Na, gondoltuk, ez is csak a magánszektorban történhet meg.

p1270568.jpg

Meglepetésre mozdonyt is cseréltünk: a Prága felől jött RegioJet vonat mozdonya átállt a mi vonatunk elejére, a Kassa felől megjött gép pedig elvitte a prágai vonatot egy megállóra, Bratislava Nové Mesto-ba, a gépcsere miatt kb. 20 perc késéssel.

p1270573.jpg

Épp csak elindultunk, máris jött az utaskísérő lány, kiosztott mindenkinek egy ingyen ásványvizet, és kérdezte, hogy milyen forró italt hozhat. Kipróbáltuk a kínálatot a kapucsínótól az almaléig, finom volt, és ideális hőmérsékletű, a pohár pedig kifejezetten dizájnos.

p1270601.jpg

Érdemes mögötte megnézni, hogy a szemben ülők laptopon dolgoznak, természetesen volt hozzá a fülkében működő 230V dugalj. Látható az is, hogy noha ez egy sztenderd osztályú kupé volt, hatalmas lábtérrel rendelkezett. (A kocsink előző életében első osztályú kocsiként közlekedett Ausztriában. Vesd össze: a GYSEV épp az ellenkezőjét tette: a frissen beszerzett használt IC kocsijaiban úgy csinált másodosztályú fülkéből első osztályút, hogy áthuzatolta az üléseket. A GYSEV-nél az első osztályú a lábtér kb. fél méterrel kisebb, mint itt, másodosztályon…)

Érdemes volt végigmenni a vonaton, mert minden kocsiban volt érdekesség. Az első meglepetés az volt, hogy a vonat teljesen tele volt. Mutasson valaki Magyarországon olyan vonatot, mely egy januári csütörtök délben legalább 300 utast szállít….

Ez például itt a gyerekeknek a játszószoba kívülről…

p1270609.jpg

… és belülről. Pont ezt graffitizték össze kívülről, valószínűleg előző éjszaka Kassán, és nem sikerült teljesen lemosni Pozsonyban.

p1270609b.jpg

Ez itt a business osztály:

p1270610.jpg

Helyes szőke utaskísérő-lányunk többször is jött az út során, olvasnivalót kínálva. Végigsétálva a vonaton az is kiderült, hol tárolnak ennyiféle újságot: hát a folyosó feletti csomagtartón.

p1270635.jpg

Az ingyenesen kiosztott ásványvizeket szintén itt tartják. Ezen a vonaton nem lehet szomjan halni.

p1270637.jpg

Zsolnán volt kb. 10 perc állásidőnk, itt sikerült elkapni az utaskísérőnk mosolyát. Látszódnak a többiek is, minden kocsihoz volt egy utaskísérő, úgyhogy munkahelyteremtő vállalkozásról van szó. Vajon ők most hol dolgoznak tovább?

 p1270640.jpg

Ami csalódást okozott: sem a mi kocsinkban, sem a szomszédos kocsiban nem működött a WC, a 4-ből egyik sem. Így 2 teljes kocsit kellett elsétálni, és sorban állni a WC-zéshez.

p1270645.jpg

Utaskísérőnk hozza a forró italt egy frissen felszállt utasnak, valahol a Vág völgyében.

p1270666.jpg

Rózsahegy (Ruzomberok) előtt utolértük a Prága-Kassa viszonylatú RegioJet vonatot, ami kb. egy órát késett.  

p1270674.jpg

Utaskísérőnkkel nem igazán bírtunk betelni. Hogy beszélgessünk is vele, rendeltünk némi harapnivalót. A Menükártya igen széles választékot mutatott, és nagyon baráti, már-már nevetségesen alacsony árakat. A képen látható sütik egyenként 40 eurocentbe (125 forintba!) kerültek, kerámiatányéron, fémvillával, helyben felszolgálva.

p1270701.jpg

Az út végén előbukkant a napsütésben fürdőző Magas-Tátra is.

p1270703.jpg

p1270704.jpg 

Összességében – a lezárt WC-ktől eltekintve – nagyon pozitív benyomást tett ránk a RegioJet, sajnáljuk, hogy megszűnt a vonat. A környéken Prága-Kassa, és Prága-Pozsony között továbbra is lehet RegioJet vonatokkal utazni, előbbivel a Magas Tátra is elérhető. Talán egyszer nálunk is megjelenik egy ilyen magas szolgáltatási színvonalú, és ennek ellenére sem drága jegyekkel működő vasúti szolgáltató, és remélhetőleg nem űzzük el.

A RegioJet a cseh hátterű Student Agency nevű cég márkaneve. Régóta üzemeltet autóbusz járatokat Európa szerte, például Budapest-Prága között is. A cég már 5 éve jelen van Szlovákiában, mint elővárosi vasúti közszolgáltató, de ez a tevékenység ezen a blogon offtopic. 2015 őszén lépett be a szlovákiai távolsági vasúti piacra, és abban bízott, hogy napi 3 pár vonatot meg tud tölteni utasokkal Pozsony és Kassa között, Zsolnán át. Arra azonban nem számíthatott, hogy szinte a piacra lépésével egyidőben a szlovák kormány ingyenessé teszi az állami gyorsvonatokat a diákoknak és a nyugdíjasoknak. „Innen szép nyerni!”, mondhatnánk, és kezdetben úgy tűnt, hogy a Regiojet-nek ez sikerülhet is, mivel az államvasút hamar törölte az InterCity vonatait. (Mivel ezek nem a közfinanszírozott közszolgáltatásként, hanem a ZSSK üzleti vonataként közlekedtek, nem volt rájuk érvényes az ingyenes utazás, ezért utas se volt rajtuk, aki pedig minőségre vágyott, az RegioJet-tel ment). A RegioJet is üzleti alapon működött, tehát nem volt ingyenes, de olyan minőségi ugrást hozott a szlovák vasúti közlekedésbe, hogy a napi 3 pár vonat szépen megtelt.

Igenám, de addig forgott a politikai kocka, hogy 2016 decemberétől újraindultak az államvasút IC vonatai, és itt jött el az a pont, hogy a RegioJet beadta a kulcsot. Nyilván nem lehet egyszerre versenyezni az államilag megtámogatott ingyenvonatokkal, és a szintén államilag megtámogatott államvasúttal.

regiojet_sk_banner.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://expresszbusz.blog.hu/api/trackback/id/tr9212183800

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2017.02.07. 09:33:26

Milyen nyelven folyt a társalgás a vonatkísérőkkel?

innovation 2017.02.07. 11:32:29

Használhatnánk következetesen a magyar neveket, ha már vannak nekik: Bratislava Nové Mesto = Pozsony, Újváros.
(ráadásul éppen hír, hogy 55 településen lesz újra magyar (ruszin) nyelvű tábla)

Expresszbusz · http://expresszbusz.blog.hu/ 2017.02.07. 13:15:21

@gigabursch: Szépen beszélt angolul az utaskísérő lány.

gigabursch 2017.02.07. 17:35:37

@Expresszbusz:
Magyarul, tótul meg se próbáltátok?
Itt kezdődnek a bajok...

Nekem felvidéken állandó tapasztalatom, hogy pár tót szó makogása után, hihetetlen gyorsan megtanulnak magyarul és minden hepi meg hurrá...

Kálmán Derekas 2017.02.08. 11:59:58

Nekem is kellemes élményeim voltak mindig a Kassa-Poprad viszonylatban a Regiojettel. Összességében a szlovák állami vasút is sokkal fejlettebbnek tűnik mint a magyar...
süti beállítások módosítása