Február elsejével megszűnt a RegioJet magas színvonalú expresszvonata, mely a két legnagyobb szlovákiai várost kötötte össze. Hiába közlekedtek a vonatok vonzó menetrenddel, kényelmes ülésekkel és kiváló fedélzeti szolgáltatásokkal, egy demagóg választási ígéret miatt nem maradhattak életben.
Bő egy éve még Ki marad a végén? címmel posztoltunk a Pozsony-Kassa között hirtelen kialakult izgalmas versenyhelyzetről, mely 3 szolgáltatási szint: a szlovák államvasút (ZSSK) közfinanszírozott gyorsvonatai, üzleti alapú InterCity vonatai, és a RegioJet – szintén üzleti alapú – expresszvonata között feszült. Akkor úgy tűnt, az államvasutat kiszorítja a RegioJet az Intercity piacról, de végül fordítva alakult. (Ennek okairól lásd a cikk végén a keretes írást)
A megszűnés előtt mindenképpen ki akartuk próbálni, hogy mit tud a RegioJet, és nem csalódtunk. A „déli”, azaz Pozsonyból Kassára 11:33-kor induló vonatot céloztuk meg, mert ez teljes útvonalán világosban halad, és a havas tájban is szerettünk volna gyönyörködni. A neten könnyen foglaltunk jegyet, melyet a 2. számú kocsiba kaptunk. Indulás előtt egy nappal jött egy e-mail, hogy a 2. kocsi kivételesen a vonat elején lesz, a 6-os mellett. Már ebből is éreztük, hogy itt bizony figyelemben részesítenek.
A szerelvény 11 óra előtt nem sokkal érkezett meg Kassa felől. Az utolsó előtti kocsin meglepetésünkre graffiti éktelenkedett:
A peronon több RegioJet feliratú „kukásmellényes” várta a vonatot, rögtön elkezdték takarítani, és feltölteni a büfét.
Közben megérkezett egy másik RegioJet szerelvény, mely 2016 decembere óta közlekedik Prága és Pozsony között. Bal oldalt éppen a Budapest-Varsó közötti EuroCity vonat húz ki az első vágányról, MÁV-START-os kocsikból:
Véletlenül észrevettük, hogy az alatt az alig 1 óra alatt, amíg a kassai vonatunk Pozsonyban vár a visszaindulásra, szorgos kezek elkezdik levakarni a graffitit. Na, gondoltuk, ez is csak a magánszektorban történhet meg.
Meglepetésre mozdonyt is cseréltünk: a Prága felől jött RegioJet vonat mozdonya átállt a mi vonatunk elejére, a Kassa felől megjött gép pedig elvitte a prágai vonatot egy megállóra, Bratislava Nové Mesto-ba, a gépcsere miatt kb. 20 perc késéssel.
Épp csak elindultunk, máris jött az utaskísérő lány, kiosztott mindenkinek egy ingyen ásványvizet, és kérdezte, hogy milyen forró italt hozhat. Kipróbáltuk a kínálatot a kapucsínótól az almaléig, finom volt, és ideális hőmérsékletű, a pohár pedig kifejezetten dizájnos.
Érdemes mögötte megnézni, hogy a szemben ülők laptopon dolgoznak, természetesen volt hozzá a fülkében működő 230V dugalj. Látható az is, hogy noha ez egy sztenderd osztályú kupé volt, hatalmas lábtérrel rendelkezett. (A kocsink előző életében első osztályú kocsiként közlekedett Ausztriában. Vesd össze: a GYSEV épp az ellenkezőjét tette: a frissen beszerzett használt IC kocsijaiban úgy csinált másodosztályú fülkéből első osztályút, hogy áthuzatolta az üléseket. A GYSEV-nél az első osztályú a lábtér kb. fél méterrel kisebb, mint itt, másodosztályon…)
Érdemes volt végigmenni a vonaton, mert minden kocsiban volt érdekesség. Az első meglepetés az volt, hogy a vonat teljesen tele volt. Mutasson valaki Magyarországon olyan vonatot, mely egy januári csütörtök délben legalább 300 utast szállít….
Ez például itt a gyerekeknek a játszószoba kívülről…
… és belülről. Pont ezt graffitizték össze kívülről, valószínűleg előző éjszaka Kassán, és nem sikerült teljesen lemosni Pozsonyban.
Ez itt a business osztály:
Helyes szőke utaskísérő-lányunk többször is jött az út során, olvasnivalót kínálva. Végigsétálva a vonaton az is kiderült, hol tárolnak ennyiféle újságot: hát a folyosó feletti csomagtartón.
Az ingyenesen kiosztott ásványvizeket szintén itt tartják. Ezen a vonaton nem lehet szomjan halni.
Zsolnán volt kb. 10 perc állásidőnk, itt sikerült elkapni az utaskísérőnk mosolyát. Látszódnak a többiek is, minden kocsihoz volt egy utaskísérő, úgyhogy munkahelyteremtő vállalkozásról van szó. Vajon ők most hol dolgoznak tovább?
Ami csalódást okozott: sem a mi kocsinkban, sem a szomszédos kocsiban nem működött a WC, a 4-ből egyik sem. Így 2 teljes kocsit kellett elsétálni, és sorban állni a WC-zéshez.
Utaskísérőnk hozza a forró italt egy frissen felszállt utasnak, valahol a Vág völgyében.
Rózsahegy (Ruzomberok) előtt utolértük a Prága-Kassa viszonylatú RegioJet vonatot, ami kb. egy órát késett.
Utaskísérőnkkel nem igazán bírtunk betelni. Hogy beszélgessünk is vele, rendeltünk némi harapnivalót. A Menükártya igen széles választékot mutatott, és nagyon baráti, már-már nevetségesen alacsony árakat. A képen látható sütik egyenként 40 eurocentbe (125 forintba!) kerültek, kerámiatányéron, fémvillával, helyben felszolgálva.
Az út végén előbukkant a napsütésben fürdőző Magas-Tátra is.
Összességében – a lezárt WC-ktől eltekintve – nagyon pozitív benyomást tett ránk a RegioJet, sajnáljuk, hogy megszűnt a vonat. A környéken Prága-Kassa, és Prága-Pozsony között továbbra is lehet RegioJet vonatokkal utazni, előbbivel a Magas Tátra is elérhető. Talán egyszer nálunk is megjelenik egy ilyen magas szolgáltatási színvonalú, és ennek ellenére sem drága jegyekkel működő vasúti szolgáltató, és remélhetőleg nem űzzük el.
A RegioJet a cseh hátterű Student Agency nevű cég márkaneve. Régóta üzemeltet autóbusz járatokat Európa szerte, például Budapest-Prága között is. A cég már 5 éve jelen van Szlovákiában, mint elővárosi vasúti közszolgáltató, de ez a tevékenység ezen a blogon offtopic. 2015 őszén lépett be a szlovákiai távolsági vasúti piacra, és abban bízott, hogy napi 3 pár vonatot meg tud tölteni utasokkal Pozsony és Kassa között, Zsolnán át. Arra azonban nem számíthatott, hogy szinte a piacra lépésével egyidőben a szlovák kormány ingyenessé teszi az állami gyorsvonatokat a diákoknak és a nyugdíjasoknak. „Innen szép nyerni!”, mondhatnánk, és kezdetben úgy tűnt, hogy a Regiojet-nek ez sikerülhet is, mivel az államvasút hamar törölte az InterCity vonatait. (Mivel ezek nem a közfinanszírozott közszolgáltatásként, hanem a ZSSK üzleti vonataként közlekedtek, nem volt rájuk érvényes az ingyenes utazás, ezért utas se volt rajtuk, aki pedig minőségre vágyott, az RegioJet-tel ment). A RegioJet is üzleti alapon működött, tehát nem volt ingyenes, de olyan minőségi ugrást hozott a szlovák vasúti közlekedésbe, hogy a napi 3 pár vonat szépen megtelt.
Igenám, de addig forgott a politikai kocka, hogy 2016 decemberétől újraindultak az államvasút IC vonatai, és itt jött el az a pont, hogy a RegioJet beadta a kulcsot. Nyilván nem lehet egyszerre versenyezni az államilag megtámogatott ingyenvonatokkal, és a szintén államilag megtámogatott államvasúttal.