"A nemzetközi helyzet egyre fokozódik"

Az osztrák vasút is beszáll a nemzetközi buszközlekedésbe

Párhuzamosan a saját vonatokkal

2016. június 05. - Expresszbusz

Már régóta terjedtek az iparági pletykák, de tegnaptól biztos: az ÖBB nemzetközi buszközlekedési brendet alapított, HELLÖ néven, és július középétől 11 útvonalon indítja el járatait, többnyire Bécsből. Sajnos Budapest felé egyelőre nem, de pl. Németország felé bizony ráindít nem csak a Flixbus-ra és a Eurolines-ra, de még saját vonataira is. Úgy tűnik, hogy a sógoroknál is kitört tehát a Fernbus láz.

hello_mercedes.jpg

Forrás: http://blog-oebb.at/backend/wp-content/uploads/2016/06/Bus_Aussenansicht_Screen_c_OEBB.pdf

Ausztria meglehetősen vasútorientált ország, legalábbis az elmúlt 150 évben az volt. Horribilis pénzeket költöttek a vasúti infrastruktúra fejlesztésébe, (mégpedig velünk ellentétben többnyire nem uniós, hanem saját forrásból), és szintén irdatlan mennyiségű adófizetői schillingeket tapsoltak el az államvasút működését támogatatva, üzemeltetési költségtérítésre. A belföldi távolsági autóbuszközlekedés pedig meglehetősen fejletlen, és ami létezik, az is többnyire az osztrák szövetségi vasúthoz (ÖBB-hez), illetve a Postbus-hoz tartozik, így az alágazatok közötti, az utasokért való versenyről nem nagyon beszélhettünk. Klasszikus városközi távolsági buszközlekedés lényegében csak két viszonylatban létezett, és ott se régóta: egyrészt a vasúttal hálózati okokból nehezen összeköthető Graz-Klagenfurt relációban, másrészt Klagenfurt és Velence között, de ehhez az olasz vasút mediterrán virtusa is kellett. Ezekben a viszonylatokban ÖBB felségjelzésű Intercitybus-ok közlekednek, mint pl. ez a Grácban elkapott 431-es Setra.

p1190210.jpg

Az utóbbi években azonban a németországi piacnyitás szele elérte Ausztriát is, és sok év után végre engedélyt kapott az egyik legnagyobb buszos magáncég (a Dr. Richard) arra, hogy Grác és Bécs között menetrend szerinti belföldi autóbuszjáratokat indítson. A vonalon masszívan fut fel a forgalom, egyre sűrűbbek a járatok, és közben a vonal bekerült a Flixbus égisze alá is. Hasonló konstellációban pár napja beindult egy másik osztrák belföldi vonal is, a Salzburg-Graz, rögtön napi 5 járatpárral.

Ha már autóbuszos körképet adunk a sógorokról, akkor említésre méltó még a Westbus nevű formáció, mely szintén ausztriai központtal működtet belföldi forgalomba integrált nemzetközi járatokat. Nem véletlenül rímel a cég neve a Westbahn Gmbh-éra, a buszos cég erősen kötődik a Bécs és Salzburg között rohangáló magánvasúthoz is, de kooperál a Flixbus-szal is. Az osztrák távolsági buszos piac legnagyobb szereplőjét, a Blaguss-t pedig már bemutattuk a Budapest-Bécs vonalról szóló cikkeknél.

Nos, ebbe a lisztbe durrant bele az ÖBB. A bejelentés szerint HELLÖ márkanevet viselő, korszerű, akadálymentes Mercedes buszokkal fog közlekedni az új cég július közepétől Bécsből szinte az összes közeli nagyvárosba, Münchentől Zágrábig, Prágától Velencéig, sőt, Strassbourgtól Genováig, ráadásul az első hetekben 15 eurós bevezető áron. Budapestre azonban egyelőre nem indít buszokat az ÖBB-HELLÖ, pedig a hálózati térképüket elnézve ez nagyon adná magát. Ha azt nézzük, hogy ekkor szinte teljesen a saját Railjet vonataival kelne versenyre, akár érthető is a nem-lépés, na de a cég dinamikusan terjeszkedni akar, így előbb vagy utóbb Budapest sem maradhat ki a hálózatukból.

hello_halozat_kicsi.jpg

Az indulási idők pedig az alábbiak:

indulasi_idopontok.jpg

Forrás: http://blog-oebb.at/backend/wp-content/uploads/2016/06/Streckennetz_Screen-_c_OEBB.pdf

Lesz azonban berlini HELLÖ járat, mely az ígéretek szerint csatlakozik majd a Berlin Linien Bus Skandinávia felé vezető hálózatához. Hiába no, összenő, ami összetartozik: úgy tűnik az államvasutak buszos leányvállalatai szívesen ölelkeznek, ahogy a feltörekvő magánvasutak és magánbuszos cégek is szívesen hordanak rá egymásra, és működnek együtt - legalábbis egy darabig. Ez a folyamat olyan szinten kirajzolódik, hogy akár az is előfordulhat, hogy a hagyományos és fapados légitársaságok közötti kettősség mintájára Európa szerte ki fog alakulni a valódi magáncégek buszos kínálata, mely erősen piaci alapon működik, és emellett lesz egy másik szint, amely a kevésbé átláthatóan finanszírozott államvasutakon keresztül létezik majd.

Ennek a versenynek persze az utasok lesznek a nyertesei. Ahogy annak is, hogy az új cég láthatóan sokat költött a dizájnra, van már letölthető App-ja is, egyszóval meglehetősen komoly és trendi látszatot kelt. Külön piros pontot érdemel az akadálymentesség, mely szemlátomást buszba épített kerekesszék-emelővel lesz biztosított. A járatok Bécsből az új főpályaudvar (Hbf.) melletti központi buszállomást fogják használni, így Budapestről is könnyen elérhetőek.

A bejegyzés trackback címe:

https://expresszbusz.blog.hu/api/trackback/id/tr888780512

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Expresszbusz · http://expresszbusz.blog.hu/ 2016.11.15. 23:01:33

Az olasz vasút (FS) is buszvállalatot alapít, miközben a DB-é, a Berlin Linien Bus gyakorlatilag megszűnik. Valakinek nincs igaza. www.stol.it/Artikel/Wirtschaft/Wirtschaft/Konkurrenz-fuer-Flixbus-Italiens-Bahnen-planen-Fernbusanbieter