"A nemzetközi helyzet egyre fokozódik"

A Flixbus átveszi a Megabus járatait is

Brexit a buszközlekedésben: a britek visszavonulnak a szigetekre

2016. június 29. - Expresszbusz

Tovább zöldül Európa, miután ma bejelentették, hogy a brit megabus.com gyakorlatilag kivonul a kontinentális Európa nemzetközi és távolsági buszpiacáról, járatait pedig a német Flixbus zöld buszai veszik át. A dolog csak elsőre furcsa, de jobban belegondolva teljesen érthető. Viszont az 1eurós jegyeknek lehet, hogy búcsút mondhatunk.

A Megabus márkanevet 2003-ban hozta létre Brian Souter, a 3 legnagyobb brit buszos szolgáltató-konglomerátum egyikének, a Stagecoach-nak a vezetője. Ahhoz képest, hogy a brit autóbuszközlekedés piacát már a 80-as években liberalizálták, igazi, tartós verenyhelyzetet csak a Megabus megjelenése hozott, mert az ős-szolgáltató National Express többi kihívója erőtlen volt. A Megabus azonban stílust teremtett az 1fontos (+50 penny foglalási díjas) jegyekkel, a korszerű internetes helyfoglalási rendszerével, és a rokonszenves duci kabalafigurájával.

brusszel_megabus_vanhool.jpg

 A Megabus hamarosan nemzetközi járatokat is indított, és ahogy sorra nyíltak meg az európai országok piacai, egyre több belföldi járatot közlekedtet. MIndemellett a Megabus márkanevet Amerikában is bevezették, és ott is kifejezetten sikeresen felvették a harcot az ottani ős-szolgáltató Greyhound-dal és társaival.

brusszel_flixbus-megabus-eurolines.jpg

Megabus-os emeletes Van Hool bújik ki Brüsszelben a konkurens Flixbus-os és Eurolines-os kocsi között: ez a szín eltűnik a kontinensről.

A kontinentális Európa azonban úgy tűnik nem fekszik a brit cégeknek. A National Express nagyon hamar kivonult a frissen megnyitott német belföldi piacról, és most a Megabus is feladja. Valójában arról van szó, hogy csak a Megabus márkanevet vezetik ki a piacról, a Stagecoach ezentúl Flixbus színekben és partnerként üzemelteti a járatokat. Magyarán a 13 éves Megabus márkanevet, - mely azért elég jól cseng - lecserélik a 3 éves Flixbus márkanévre, ami ezek szerint még jobban cseng.

A Megabus viszonylag egyszerű vonalhálózatot örökít a Flixbusra, akik mivel a kontinens piacát alaposan ismerik, pontosabban fogják belőni a kapacitásokat és árakat ahhoz, hogy tele legyenek a járataik. Kicsit kapóra is jön a helyzet, mert a Megabus alapvetően a fő vonalakon, csak a legnagyobb városok között jár, így egy versenytárs eltűnik. A Flixbus nem csak a német, hanem az olasz és francia piacon is érdemben tudja növelni a részesedését, mely egybeesik a cég filozófiájával, miszerint zöldre szeretné festeni Európa térképét.

A Megabus részesedése a kontinentális európai piacon nem túl nagy, de mégiscsak számottevő ahhoz, hogy ez a fajta egyesülés hírértékű legyen. De a Flixbus közben minden héten több kisebb céget von be az értékesítési, illetve együttműködési rendszerébe, melyeket szinte észre se lehet venni egy ekkora piacon. Ide tartozik a VOLÁNBUSZ is, mely immár FLIXBUS égisz alatt közlekedteti Budapest és Bécs közötti járatait. Az ezen az útvonalon járó SCANIA HIGER-ek immár - a EUROLINES-os fehér gúnya helyett - zöld színben pompáznak, és a német elvárásoknak megfelelően már konnektorokat is szereltek beléjük. A VOLÁNBUSZ honlapja szerint július 7-től a zágrábi járatok is FLIXBUS-osodnak, ezért "a járatokra szóló jegyértékesítés a FLIXBUS rendszerében lehetséges csak"

nepliget_flixbus_blaguss.jpg

A BLAGUSS már a tavasszal átállt a Eurolines-tól a FLIXBUS-hoz, ők hozták az első zöld buszokat a Népligetbe

Ha már Horvátország: a korábban beharangozott zágrábi és budapesti Flixbus irodából a budapesti még nem, de a zágrábi már működik, és nem is tétlenkednek: júniusban több tucat vonalat indított a Flixbus. Magyarországon átmenő, de meg nem álló, Ausztria-Románia viszonylatú járat is foglalható már.

A Flixbus üzleti modellje úgy tűnik ellenállhatatlan a kisebb buszüzemeltetők számára, olyan tömegével csatlakoznak a rendszerhez. Ez az utasoknak is jó, hiszen egy jól kezelhető felületen lassan Európa minden pontjára lehet kedvező árú jegyeket foglalni, és az utas biztos lehet benne, hogy magas színvonalú autóbusszal fog utazni.

Ugyanakkor a FLIXBUS ilyen ütemű terjeszkedése azt is jelenti, hogy a versenytársak lassacskán eltűnnek, és kialakul egy hegemónia, ami összességében a jegyárak emelkedéséhez vezethet, és a FLIXBUS később akár az erőfölényével is visszaélhet. A versenytársak közül tartósan várhatóan csak a vasúttársaságok által gründolt "hobbi" buszcégek maradnak meg, mint a Berlin Linien Bus, az OUIBUS, vagy a legújabb osztrák márka, a HELLÖ, de ezek is csak addig, amíg a vasúti területen nem történik meg a valódi piacnyitás.

Közben a nagyobb hagyományos buszos szolgáltatók is összevont szemöldökkel nézik a németek szárnyalását. Van aki egyenesen úgy fogalmaz, addig lesz ez a fajta felfutás, amíg a Flixbus mögött álló pénzügyi befektető meg nem unja, hogy elégetik a pénzét. Persze annak idején Michael O'Leary-t is sokan minimum sültbolondnak tartották, amikor a Ryanair új üzleti modelljét megalkotta, de aztán lám, neki lett igaza.

A bejegyzés trackback címe:

https://expresszbusz.blog.hu/api/trackback/id/tr618854280

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.