"A nemzetközi helyzet egyre fokozódik"

Megérkezett a Regiojet magánvasút Budapestre

...és ezzel megkezdődött a MÁV monopóliumának lassú lebontása

2020. július 31. - Expresszbusz

Nagy nap ez a mai a hazai közlekedésben. Kora délután befutott Budapestre a Regiojet cseh magánvasút első vonata, mely mostantól naponta közlekedik Budapest-Bécs-Prága útvonalon. Ez csak az első lépés a MÁV hegemóniájának megtörése irányába, de az utasok máris érezhetik a verseny előnyeit.

A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy a cseh magáncég már 16 éve közlekedtet buszokat Budapest-Pozsony-Brno-Prága útvonalon, sőt, néhány éve már Budapest-Bécs-Pozsony relációban is. Sőt-sőt, pár hete már megjelentek a sárga vonatkocsik hazánkban, hiszen beindult a szezonális Prága-Rijeka vonat is, mely még Csornán is megáll. Na de az igazán nagy durranás a naponta közlekedő budapesti vonat elindulása. Ez is csúszott ugyan több hetet, és pár hónapja még úgy volt, hogy még többet fog, és a koronavírus helyzet függvényében még sokminden történhet vele, de a lényeg: beindult Magyarországon a piaci alapú vasúti személyszállítás.

regiojet_magyar_zaszlo.jpg

Itt persze megint lehetne nyitni néhány zárójelet. Először is a nemzetközi vasúti közlekedésnek - az EU-n belül - eleve piaci alapúnak kellene lennie, azaz elvileg nem nézik jó szemmel Brüsszelben, ha egy ország nemzetközi vonatokat támogat, mondván, ez versenyszféra, és nem közszolgáltatás, csinálja az, akinek megéri. Ez a szemlélet Nyugat-Európában számos viszonylat leépüléséhez, megszűnéséhez vezetett. De a kelet-európai virtus az más, és e tekintetben még Ausztria is keletnek számít, és ezért máris elnézést kérünk a sógoroktól. De az biztos, hogy Ausztriában ugyanúgy tömik állami/tartományi pénzekkel a vasutat, mintha nem lenne holnap, így történhet meg, hogy míg a német vasút -gazdaságtalanságra hivatkozva - gyakorlatilag felszámolta az éjszakai vonat hálózatát, az osztrákok ezt szinte átveszik tőlük, sőt, bővítik. És ebbe a verklibe még a magyar vasút is beszáll: épp a napokban jelent meg a hirdetmény, hogy a MÁV-csoport korszerű éjszakai (fekvő/háló) kocsikat vásárolna, nagy kérdés persze, hogy milyen forrásból. Az igaz, hogy most, a koronavírus helyzetben ezek a kocsik mostanában éppen olcsóbbak lettek, az éjszakai vonatozás nyugaton eddig egy leépülő piacnak tűnt. Persze egész más a helyzet, ha a vonatok belföldi szakaszai közfinanszírozottak, mert ekkor nem igazán lehet gazdaságilag belebukni. Németországban ez van másként (ott a teljes távolsági forgalom piaci alapú, és elvileg közpénz nélkül működik), nálunk viszont évente 200 milliárd (!) forintot fordít az állam a hazai vonatozás támogatására. Ebbe bőven belefér, hogy a Budapest és Bécs közötti Eurocity vonatokat is az adófizetők tartják fenn, leszámítva a rövid ausztriai szakaszt.

Na, és itt jön be a Regiojet humorérzéke. Sikerült belépnie erre a piacra úgy, hogy egy fillér állami támogatást sem kap, és kihívja versenyre azt a mammutot, amit évi 200 milliárddal tömünk mi, adófizetők. Dávid és Góliát harcának tűnik, de akár az is kisülhet belőle, hogy a magyar-nemzetközi vonatok finanszírozását elkezdik firtatni Brüsszelből, és ennek is az adófizetők lehetnek a nyertesei.

regiojet_moson.jpg

Hogy az új vonaton milyen kocsiosztályok, fedélzeti szolgáltatások, milyen kedvezőek az árak (9 euró Bécs, 16 euró Prága), és mennyire csinos utaskísérők vannak, arról mi is írtunk már, és ír majd a többi blog is. A Regiojet megjelenése nem ezért nagy lépés, hanem azért, mert ráirányítja a figyelmet arra, hogy hoppá, miért is finanszíroz az állam bizonyos személyszállítási közszolgáltatásokat, ha vannak olyan piaci szereplők, akik a saját pénzüket kockáztatva is vállalnák ezt. Még ilyen vírustól terhes időkben is.

Szóval, tisztelet és üdvözlet a Regiojet-nek! Köszönjük, hogy jöttél, és sok sikert kívánunk.

Képek: Regiojet facebook oldala

A bejegyzés trackback címe:

https://expresszbusz.blog.hu/api/trackback/id/tr2416097472

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Eino81 2020.08.01. 16:38:45

Mi is ma utaztunk vele. Első tapasztalatként azt mondom, nem volt rossz. A cseh szakaszon végig jól mentünk, Ausztria is ok volt, egyedül a magyar szakaszon kellett néha lassulnunk, de így is bőven az előre kiírt idő előtt értünk be Kelenföldre. A kiszolgálás jó volt, a wifi hasított, még az alagutakban is. Jövő szombaton ismétlés :)

Weidmüller 2020.08.01. 17:06:18

A MÁV és még sokan mások....kik a rendszer haszonélvezői rettegnek az ilyen cégektől,az ilyen "piacnyitástól",mert nekik (máv és még a többi...) az így tökéletesen megfelel,hogy az államtól kap ki ki a segg részen végzet munkájának megfelelő pénzecskét,és utána nem kell csinálni semmit!Ebben az országban amúgy sem divat az embereknek megfelelő minőségű,mennyiségű szolgáltatást adni "jó lesz azoknak így is" alapon mennek a dolgok oly sok helyen!És vajuk be,tisztelet a kivételnek,az országban a torzult politika miatt,és annak kegyeltje-nem kegyeltje leosztást napi szinten gyakorlok (aki nem "kedvenc" az mérgében,ki "kedvenc" az meg örömében a cégek többsége az IGAZI piaci versenyre képtelen!!!!! (Ez kb olyan ,mint 1985-ben megtiltották a biroknak a piros lap kiosztását a válogatott játékosoknak,így azok egy "burokban"érezték magukat....Többit már tudjuk 0-6!) És akkor megjelenik ez a cég,és remélem ledarálja az egész MÁV-ot a francba! Az biztos,megyek sep. v. okt. austriába,kipróbálom. Szerintem a MÁV nál rosszabb nem lehet,és akkor meg nála az árelőny,mert ő olcsóbb.Még több magánvasutat az országba,mert az árcsökkentést jelent!

Utó Pista 2020.08.01. 17:39:53

9 € Bécs?? Ez komoly?

Alick 2020.08.01. 17:43:47

Ebben az irányban már a Gysev is érezhetően jobb volt, mint a MÁV.

nemecsekerno_007 2020.08.01. 18:33:36

@Utó Pista: Kíváncsi lennék, hogy a nyugdíjasok ingyen utaznak-e.

Sir Gombóc 2020.08.01. 19:37:46

Piaci alapon már régóta jöhetett volna bárki. Viszont állami támogatás nélkül senki sem fog belföldön szolgáltatni, mert nem éri meg.

OkoskaTo:rp 2020.08.01. 19:42:37

@nemecsekerno_007: Csodálom, hogy még nem alapított üzletet rá valaki, hogy unatkozó nagyikkal fuvaroztasson csomagokat. Önköltségen ingyenes (gyorsvonaton minimális pótdíjjal) szállítás, néhány óra alatt az ország távoli városaiba is.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2020.08.01. 20:53:53

Ha ellopják a vezetéket a biztosítóberendezésből vagy túl meleg van vagy túl hideg van akkor ez is állni fog.

fairenc 2020.08.01. 22:25:14

Azt azért tegyük hozzá, hogy a magáncégek mindig a jelentős forgalmú viszonylatokra repülnek rá (busztól a vonatig). A nagy utasforgalom révén olcsók tudnak lenni, mert nekik nem kell a forgalmas vonal mellett a kistelepülések közötti személyszállítást fenntartani. Magyarán kimazsolázzák a javát a forgalomnak, nem ennyivel ügyesebbek, hatékonyabbak. Ha egy országos rendszert kellene fenntartaniuk, nagyon más lenne a helyzet. Nem védem a MÁV-ot, csak ez így nem összevethető.

1505e 2020.08.01. 22:27:36

Ha nem lenne a "közfinanszírozott" MÁV alapszolgáltatás, eszükbe nem jutott volna belépni a "piacra". Jól ellennének a sz..os buszaikkal. De azért kösz. a választási lehetőséget....

1505e 2020.08.01. 22:30:28

@OkoskaTo:rp: Az 5let ok., a logisztikája tűnik nehézkesnek

1505e 2020.08.01. 22:36:54

@Weidmüller: Azért egy kis tájékozódás a fröcsögés előtt nem ártana. És ez vonatkozik döntéshozóinkra is..... És igen, a MÁV házatáján is volna mit söpörni, de PONT NEM OTT!

1505e 2020.08.01. 22:42:12

@nemecsekerno_007: 007 ügynöknek jelentem, a nyuggerek nem utaznak ingyér, hanem a 65 fölöttiek, akár nyugger, akár melós, akár francia-német-olasz-lengyel- akármilyen juniós milliomos....

1505e 2020.08.01. 22:50:36

@1505e: bocsánat, junijós...

arthurthedent 2020.08.02. 06:57:21

"hoppá, miért is finanszíroz az állam bizonyos személyszállítási közszolgáltatásokat, ha vannak olyan piaci szereplők, akik a saját pénzüket kockáztatva is vállalnák ezt."

Magánfogorvos is van, megánklinika is, meg magán napelem is, mégis finanszírozzák őket. Magánegyetem is van, mégis van állami finanszírozás. Sőt, van ilyan is, hogy magánbíróság, kevesen tudnak róla: mkik.hu/valasztottbirosag

Real_Time 2020.08.02. 08:22:49

Napok óta olvasni ezt a szenzációt, de senki nem írja pontosan. Konkurencia ez ugye a Mav Start Zrt-nek lenne, nem a Mav-nak. A Mav a pályavasúti szolgáltatásokért felel, ez az ami megmaradt ténylegesen államinak. Ez lassan tíz éve így van, talán ideje lenne végre pontosan fogalmazni. Ha az 1-es vonalat nézzük Budapest-Hegyeshalom viszonylatban a legnagyobb forgalmat a Railjet bonyolítja le. A Railjet az osztrák vasút tulajdona, a Mav Startnak annyi köze van hozzá mint nekem a szomszéd autójához. Ha az ÖBB úgy döntene hogy holnaptól nem jön be a szerelvény Magyarországra, akkor nincs Railjet, ennyi. Szombathely, Sopron GySEV-es állomások, az arra közlekedő IC kocsikat a GySEV állítja ki. A Mav Start összesen napi pár EC, EN vonatot üzemeltet a vonalon, meg a személyvonatokat, Flirt, Talent. A többi szerelvényt már évek óta nem a Mav Start biztosítja, milyen konkurenciáról is beszélünk akkor tulajdonképpen?

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2020.08.02. 09:04:11

@Real_Time: ne zavard már össze a valósággal a mávfikázást

nincs1agy 2020.08.02. 11:37:52

Miért kell mindent prostikkal reklámozni?

kvp 2020.08.02. 12:58:26

A Regiojet az osztrak allami OBB Railjet vonatjaival akar es fog konkuralni. Ez alapvetoen jo annak, aki Becsbe vagy Pragaba akar menni olcson. Aki arra hasznalja a Railjet-eket, hogy atszallas nelkul Nemetorszagba, Svajcba vagy Ausztria nyugati vegebe menjen, azoknak a Railjet-ek leallitasa eleg kellemetlen lenne, becsi atszallassal, konukurens cegkent keses miatti be nem varassal, emiatt pedig orakkal kesobbi csatlakozassal megveheto jegyekkel. Szoval az egyseges Railjet halozat helyett konnyen lehet egy olcso tarsasag jarata Budapest es Becs kozott, majd atszallogatas arra ami utanna tovabb visz. Vagy marad az auto, esetleg az autobusz, mint kozvetlen jarmu.

A cseheknek is van sajat Railjet szolgaltatasuk, ami integraltan kozlekedik az OBB-vel, tehat egyreszt bevarjak egymast, masreszt az OBB bejar a cseh halozatra es a cseh vonatok bejarnak az OBB halozatara. Ugyanilyen kozos, de regios szolgaltatas van a becsi hev rendszerben Sopron-Becs-Pozsony viszonylaton. Kozos uzemeltetes, integralt szolgaltatas.

A regiojet ebbol veszi ki a leginkabb nyereseges vonalakat es hagyja meg rahordo szerepben az OBB es a CD railjet-jeit. Na ebben az a gond, hogy ugy mar nem eri meg mukodtetni oket, ami persze a kimazsolazott gerinchalozati forgalmat is megoli. Kivetel a repulovel erkezo bulituristak szallitasa nagyvarosok kozott. Az fuggetlen a rahordo halozatoktol. Amikor legutobb lattam a regiojet vonatjait Pozsonyban az utasok nagyresze eppen ebbe a kategoriaba tartozott.

Sir Gombóc 2020.08.02. 13:35:47

@Real_Time: nem egészen így van. A Railjetet Magyarországon a MÁV Start üzemelteti, nem az ÖBB (cserében pl. Startos gépek dolgoznak Ausztriában, nem csak nemzetközi viszonylaton). A soproni, szombathelyi IC-re is ad a Start szerelvényt vagy épp vontatást (mozdonyt).

_Neville 2020.08.02. 14:14:16

@Real_Time: A RJ-ket Magyarországon a MÁV-Start üzemelteti, az ő járatuknak számít. A szerelvényt valóban az ÖBB adja, amit a MÁV persze kompenzál is kiegyenlítéssel.

Expresszbusz · http://expresszbusz.blog.hu/ 2020.08.02. 15:30:22

Az ÖBB szerelvényei (RailJet-ek) közlekedése évi kb. 1900 millió forintjába kerül az magyar adófizetőknek. Tehát nem futáskiegyenlítésről van szó, hanem kőkeményen fizetünk az osztrákoknak a szerelvényekért. A MÁV csoport tagja a MÁV-START, mint személyszálíltással (és járműüzemeltetéssel+építéssel) foglalkozó leányvállalat. Az egyszerűség kedvéért nevezhetjük mindkettőt MÁV-nak, ezen nem érdemes rugózni. (Budapesten is még mindig minden tömegközlekedés "BKV" a köznyelvben, pedig a BKV már csak jármű- és pályaüzemeltető.) A MÁV-nak (mint pályaüzemeltetőnek) érdeke, hogy minél többen fizessék meg számára a pályahasználati díjat, tehát a RegioJet-nek is örül (-nie kellene). A MÁV-START-nak viszont bevétel szempontjából konkurenciát jelent, de mint az előző poszt utáni első kommentben is szerepel, ők is "örültek" a RegioJet megjelenésének - legalábbis azt kommunikálták. A valóságban nyilván nem boldog egy monopolista, ha belépnek a piacára, de illik hozzá mosolyogni. Aki biztosan nyer, az az utas.

Real_Time 2020.08.02. 17:31:44

@Sir Gombóc: Osztrák gépek is vannak az EC-ken is néha. A Mav Start üzemeltetése annyiból áll, hogy tesz rá kettő kalauzt, meg Pesten max kitakarítják mielőtt visszaindul. Nyilván fizetni kell a szerelvényekért, ahogy a jegyért is, sehol nem írtam hogy ingyen van.

Expresszbusz · http://expresszbusz.blog.hu/ 2020.08.02. 18:07:29

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Épp az ilyen helyzetek elkerülésére találta ki az EU a közszolgáltatási kötelezettséget. Azaz, azokon a vonalakon, ahol veszteséges a személyszállítás, ott az állam/régió/város előírhatja ezt kötelezettségként, és meg kell térítenie a veszteségeket. Ahol azonban nem veszteséges, ott szabad a piac. Olyan nincs, hogy az egyik vonal nyereségéből keresztfinanszírozzák a másikat (kivéve ha "csomagban" nyerik el a szolgáltatás jogát az üzemeltetők, tehát jó és rossz vonalakat együtt). Budapest és Bécs között most egy piaci alapú (RegioJet), és egy agyontámogatott (MÁV-ÖBB) vasúttársaság versenyez egymással, ami olyan súlyos versenytorzulás, hogy ez aligha marad így sokáig.

nemecsekerno_007 2020.08.02. 21:09:08

@1505e: Akkor az még nagyobb baj. Kinek kéne még ingyé utaznia, hogy növelni lehessen a MÁV szinvonalán?!?

totii 2020.08.03. 13:25:55

@nemecsekerno_007: A 65 éven felülek számára a jegyár 8,9€. Ugyanennyi a 6-18 éveseknek, a 26 éven aluli diákoknak és a mozgáskorlátozottaknak. A 6 éven aluliak ingyen utaznak, ha nem foglalnak el ülőhelyet, míg a mozgáskorlátozott-kísérőknek a jegyár valamiért 8,8€.