"A nemzetközi helyzet egyre fokozódik"

Expresszbusz blog

Egyesül a MeinFernBus és a FlixBus

Meglepetés a németországi távolsági buszközlekedésben

2015. január 07. - Expresszbusz

Éppen csak elkezdődött 2015, és máris itt a nagy meglepetés: összeolvad a két legnagyobb német távolsági autóbuszcég.

mfb-flix-880_mfb_kicsi.jpg

Napjainkban Németországban zajlanak a legizgalmasabb események az üzleti alapú személyszállítás területén, mivel a közelmúltban a szövetségi államban valódi paradigmaváltás zajlott le. Korábban évtizedeken át törvényileg tiltott volt a távolsági autóbuszközlekedés, elsősorban a vasút védelmében. A Deutsche Bahn monopol helyzete révén a távolsági közlekedésben - viszonylag jó minőség mellett - magas jegyárak voltak jellemzőek. A vasúti piacnyitás ugyan elkezdődött, de csupán néhány vonalon jelentek meg alternatív szolgáltatók, ők is zömében a regionális forgalomban. A távolsági személyszállítás 1999 óta szervezetileg is elkülönülten, és elvileg üzleti alapon történik, de sokaknak vannak kétségeik arra vonatkozóan, hogy a DB Fernvekehr AG vajon valóban nyereségesen tudja-e üzemeltetni a távolsági vonatait. A vasúttársaság láthatóan törekszik a nyereségességre, hiszen több nagy múltú, de számára veszteséges vonatot, különösen éjszakai nemzetközi járatokat töröl a menetrendjéből, mely miatt számos kritika éri. Ez az üzleti alapú személyszállítás jellemzője: nem kritikákkal és tüntetésekkel lehet fenntartatni, hanem azzal, hogy utazni kell a vonatokon.

További kihívások elé állítja a DB Fernverkehrt, hogy Németországban 2013. január elsejével elvesztette a közúti közlekedéssel szemben élvezett védelmét, mivel szövetségi szinten liberalizálták a távolsági autóbuszközlekedés piacát. Ennek nyomán több új autóbusztársaság is alakult, és korábbi közlekedési cégek kezdtek el autóbuszos személyszállítással foglalkozni (többek között az ADAC, vagy az ALDI), de még a Deutsche Bahn is létrehozott busztársaságot.

Az elmúlt 2 év alatt néhány autóbuszos vállalkozás már elvérzett a versenyben, de két autóbuszos cégnek sikerült hirtelen nagyon nagyra növekedni: ez a Meinfernbus és a Flixbus. Mindkét cégre jellemző, hogy nem saját maguk üzemeltetik a járataikat, hanem alvállalkozók, partnerek bevonásával szállítják az utasokat. A cégek tehát elsősorban egy brand-et alakítottak ki, melyhez értékesítési rendszert üzemeltetnek, hálózatot és menetrendet terveznek, bevételt elemeznek és természetesen a partnereiket ellenőrzik. Talán éppen ennek az üzleti modellnek köszönhető, hogy viszonylag kis tőkebefektetéssel rövid idő alatt nagyon nagy piaci részesedést sikerült elérniük, és már látható volt, hogy az elsőség kettejük között fog eldőlni.

A két cég 2015. január 7-én bejelentette egyesülését, így létrejön egy már most is mintegy 500 autóbusz felett diszponáló társaság, mely így magasan a No.1. lesz a német belföldi távolsági autóbuszközlekedésben. Tekintettel arra, hogy már most is több mint 10 szomszédos országba átjárnak a járataik, egy európai szinten is óriási busztársaság megalakulásáról van szó, mely - Németország után - akár egész Európában forradalmasíthatja az autóbuszközlekedést. Erre jogilag minden lehetőség biztosított, mivel a nemzetközi személyszállítás uniós szinten liberalizált tevékenység.

Az egyesülés részleteiről csak néhány információt árult el a két cég közleménye, de az elkövetkező hetekben mindenre fény fog derülni. Jelenleg annyit lehet tudni, hogy a kisebbik cég, a Flixbus - a jelenlegi világoskék színvilága helyett - átveszi a Meinfernbus világoszöld fényezését. A már megvásárolt jegyek érvényesek, és a továbbra is mindkét társaság honlapján van lehetőség a foglalásra. És most érdemes is, mert az egyesülés alkalomból mindkét társaság 55 ezer jegyet ad 11 eurós áron sok januári járatra.

A bejegyzés trackback címe:

https://expresszbusz.blog.hu/api/trackback/id/tr647052029

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása