"A nemzetközi helyzet egyre fokozódik"

Expresszbusz blog

Igent mondanak a francia buszliberalizációra

Az iDBUS új neve OUIBUS

2015. szeptember 29. - Expresszbusz

Nevet váltott a francia vasút buszos leányvállalata, az iDBUS. Az új név az OUIBUS, melyhez magas minőség, és intenzív terjeszkedési politika is társul. Az új jelszó: mondj igent a buszközlekedésre!

Franciaország sokmindenről híres: finom borok, exkluzív ételek, meseszép nők,… na de a távolsági buszok tekintetében eddig nem volt a 100 legizgalmasabb ország között. A vasúti közlekedésben azonban igen, a TGV-k a mai napig Európa leggyorsabb vonatai. A vasúti közlekedés védelme érdekében gyakorlatilag nem is volt engedélyezett a távolsági buszközlekedés, egészen 2015 augusztusáig. Nemzetközi járatok természetesen közlekedtek, hiszen az egész európai piac liberalizált, de belföldön gyakorlatilag csak ezek szállíthattak utasokat.

A francia vasút, az SNCF – meghallva az idők szavát – 2012-ben alapította meg távolsági buszos leányvállalatát, mely az iDBUS nevet kapta. Hamar kialakult a klasszikus nemzetközi hálózat: Párizsból Londonba, Brüsszelbe, Amszterdamba jártak a buszok, aztán Lyonból Milánóba és Torinóba, és így tovább. Ráadásul nekik már a piacnyitás előtt is lehettek belföldi járataik. Bő 40 darabos flottával rendelkeztek 2015 közepén, zömében SETRA és – francia gyártmányú – IRISBUS típusokkal, de a spanyol irányba stílszerűen IRIZAR-okkal közlekednek.

slider_2015-09_idbus_devient_ouibus_sept15_uk_610x314.jpg

Kép: www.ouibus.com

A francia belföldi távolsági buszközlekedés liberalizációja nyomán az alig 3 éves cég nevet váltott: szeptembertől a meglehetősen nehezen kimondható iDBUS helyett, a szintén nem könnyű OUIBUS (ejtsd víbüsz) márkanéven közlekednek a járatok. Egyúttal elmozdultak a kényelem felé is: a buszok korábban is fel voltak szerelve elektromos csatlakozókkal és wifivel, de most kiszerelnek néhány ülést, így növelve az üléstávolságot és a kényelmet. Emellett a szokásos lózungok, miszerint a fókuszban (nem a részvényesek érdeke, hanem) az utas elégedettség áll, és emellett nagyon fontos az utazási élmény biztosítása. Önbevallásuk szerint e téren az iDBUS nem volt rossz, az utasok 80-90%-a teljesen elégedett volt a legfontosabb paraméterekkel: pontosság, ár-érték arány, tisztaság. A cég filozófiájába beletartozik az is, hogy átformálja a busszal utazásról alkotott képet a franciákban, ez ugyanis eddig meglehetősen negatív volt.

 

800x800_big_map_ouibus_kronologia_voyages.jpg

Kép: http://special-offers.en.voyages-sncf.com/en/ouibus

Az OUIBUS név rímel a francia vasút 2013-ban indított fapados vasúti szolgáltatására, az OUIGO-ra. Míg a buszoknál a kényelem növelése irányába mozdulnak el, az OUIGO vonatok a híres TGV-k fapados változatai: csak szűk, másodosztályú ülőhelyek vannak a vonatban, limitált a csomagtér is, és Párizsban a központi pályaudvarok helyett külvárosi Marne-la-Vallée-Chessy állomásról indulnak, mely a belvárostól jó messze van, de legalább a Disneyland ott van mellette.

Az OUIBUS terjeszkedési tervei ambiciózusak: 130 buszból álló flotta, 170 új útvonal, és az utaselégedettség további növelése. A jegyárak 5 eurótól indulnak, ami tekintettel arra, hogy legalább 100 kilométeres utazást jelentenek, nem rossz ár.

Különlegesség, hogy a buszokon nem sofőrök, hanem „kapitányok” teljesítenek szolgálatot, akik elegáns egyenruhát kapnak, a francia mellett angolul is tudnak (és remélhetőleg meg is szólalnak), valamint a szájuk szélét is virtuálisan a a fülükhöz kötik: a mosolygás az alap.

Reméljük, hogy a mosoly őszinte lesz, és francia barátainknál is olyan elsöprő sikere lesz a piacnyitásnak, mint Németországban.

Mindenesetre közben a FLIXBUS is beindított új Franciaországot érintő útvonalakat, pl. napi kétszer jár Párizs-Dijon-Genf útvonalon is, melyből a Dijon-Párizs akár 1 euróért foglalható. Októbertől indul a Lyon-Bordeaux vonal, mely megáll Celrmont-Ferrand-ban. A FLIXBUS nemzetközi flottájának több autóbusza is megkapta a speciális dizájn-elemeket, és bizony nem mutat rosszul a zöld buszon a franca színekbe rejtett Eiffel-torony.

473962812_getty_flixbus_france.jpg

Kép: Getty images

A többi szolgáltató egyelőre még óvatos a kínálatbővítéssel, de például a Megabus Köln-Barcelona járatán jelenleg is lehet 600 kilométer hosszú francia belföldi utazást foglalni 1 euróért.

A bejegyzés trackback címe:

https://expresszbusz.blog.hu/api/trackback/id/tr747799624

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása