Szlovákiában már elindult a liberalizáció a vasúti közlekedésben, és drámai események zajlanak, de a végkifejlet csak a karácsonyi szezon után várható. Úgy tűnik, hogy egy magánvasút kiszorítja az államvasutakat a legfontosabb távolsági vonalról.
A vasúti közlekedés liberalizációját kicsiben kezdték: 2012-ben a magyarok által lakott Csallóközben, a Pozsony és Révkomárom közötti regionális vasútvonal üzemeltetését átvette a RegioJet nevű vállalat, mely másfél euróval alacsonyabb költségtérítés mellett vállalta ezt el, mint korábban a szlovák államvasút, ráadásul jelentősen növelte a járatsűrűséget és korszerűbb motorvonatokat hozott a vonalra.
Pozsony főpályaudvar: balra az államvasút elővárosi vonata, jobbra a RegioJet regionális Desiro-ja.
A távolsági közlekedésben folytatódott a piacosítás egy meredek húzással, a költségtérítést lecsökkentették nullára a hagyományos gyorsvonatoknál magasabb színvonalú InterCity vonatok zöménél. Technikailag ez úgy történt, hogy kiemelték őket az államilag finanszírozott közszolgáltatás köréből, magyarán az ezeket üzemeltető szlovák államvasutak (ZSSK) saját üzleti kockázatára közlekedik. Egyúttal megnyitották a piacot más szereplők számára is, és a RegioJet éppen egy évvel ezelőtt be is indított 3 pár InterCity vonatot Pozsony és Kassa között. A RegioJet egyébként a cseh - alapvetően buszközlekedéssel foglalkozó - Student Agency cégcsoport szlovákiai leányvállalata, vagy mondhatni brand-je.
A dolog azonban kapott egy gellert azáltal, hogy a választási évre tekintettel a piaci alapú vonatokkal párhuzamosan közlekedő, államilag finanszírozott közszolgáltatásban kiszélesítették az ingyenes utazás lehetőségét, ezáltal nehéz helyzetbe kerültek a piaci alapú szolgáltatók. Ennek ellenére egy évig versenyzett egymással a 3-féle szolgáltatás: a RegioJet, a ZSSK IC vonata, és a számos alacsonyabb minőségű, de kedvezményesen igénybe vehető gyorsvonat.
2015 őszén a Regiojet már látta, hogy ilyen körülmények között nem éri meg üzleti alapon vonatozni Szlovákiában, így előbb belengette, majd be is jelentette, hogy kivonul, megszünteti a Pozsony-Kassa közötti vonatait. A fő probléma a közszolgáltatási vonatokon bevezetett ingyenes utazás elszívó hatása volt, a másik pedig az, hogy a RegioJet szerint a szlovák államvasutak ugyan elvileg piaci alapon versenyez vele, de a piaci alapú közlekedés és az államilag finanszírozott közszolgáltatás költségeinek és bevételeinek megosztása nem átlátható. Így a ZSSK bátran alá tudott ígérni a RegioJet árainak, hiszen a veszteségeket a közszolgáltatási tevékenység finanszírozásán keresztül el tudta tüntetni.
Már-már úgy tűnt, hogy megbukott a szlovákiai távolsági vasúti piacnyitás, mikor meglepetésre a ZSSK is bejelentette, hogy megszünteti a piaci alapú InterCity közlekedést. Mintha csak arra vártak volna, hogy a RegioJet elmeneküljön, és akkor ők is hagyják a fenébe az üzleti alapú szolgáltatást, hiszen versenytárs nélkül úgyis mindenki az ő közszolgáltatási vonataikra fog átülni. De az is lehet, hogy valami politikai alku van a háttérben. Annál is inkább, mert a RegioJet bejelentette, hogy ja kérem, így akkor mi nem vonulunk ki! Ennek megfelelően a helyzet ma úgy áll, hogy a karácsonyi időszakban a RegioJet vonatai mellett közlekedik még párhuzamosan a ZSSK az államilag finanszírozott gyorsvonatokkal és a piaci alapú InterCity-kkel is, de januárban az utóbbiak megszűnnek. A RegioJet már be is jelentette, hogy erre reagálva a vonatainak kapacitását jelentősen bővíteni fogja.
(Kép: Cohladas.sk)
Az expresszbusz blog szerzői vigyázó szemüket továbbra is a szlovák üzleti alapú személyszállításon tartják, és beszámolunk az események alakulásáról. Érdemes követni minket, már csak azért is, mert napjaink aktuális témája, hogy "ki finanszírozza a HÉV-eket?" Egy csallóközi RegioJet-szerű megoldás akár nálunk is megvalósulhatna, azaz ha jelenleg a HÉV-ek üzemeltetéséért 100 fabatka költségtérítést fizet a BKK, az állam, vagy akárki, akkor lenne-e olyan üzemeltető, aki mondjuk 80-ért elvállalja.