A Megabus minden év végén akciózik, de ennyi buszjegyet ilyen olcsón ennyi országba még sosem kínált. Aki nem fél a hidegtől és a korai sötétedéstől, most januárban fillérekért buszozhat.
Európában először Nagy-Britannia liberalizálta a buszközlekedést, mégpedig Margaret Thatcher fénykorában, a 80-as években. Ez gyakorlatilag az állam kivonulását jelentette a finanszírozásból, melynek hatására országszerte megszűntek a veszteséges regionális és távolsági buszvonalak. Ami megmaradt, azon sem volt érdemi verseny az utasokért, szinte mindet a National Express üzemeltette. A liberalizációnak azonban volt hozadéka is, nevezetesen hogy elsősorban a városi-elővárosi közlekedésben pénzügyileg megerősödtek egyes buszüzemeltetők azáltal, hogy az ő veszteségeiket megtérítették a megrendelők.
Az egyik legnagyobb ilyen cég a Stagecoach, melynek vezetője, Brian Souter legalább annyira fontos ember a buszközlekedésben, mint az easyJet-góré Stelios a légiiparban. (Annyi különbséggel, hogy Steliosnak van már buszvállalata is, míg Souternek várhatóan nem lesz légitársasága, bár, ki tudja, a vasútüzemeltetésbe már belekóstolgatott).
Csajok, buszok és a főnök. Forrás: briansouter.com
Nos, ez a skót úriember kitalálta, hogy versenyre kel a National Express-szel, és megalapította a Megabus márkanevet, majd a legnagyobb angol és skót városok között elkezdett buszjáratokat üzemeltetni. A fő dobása az, hogy a Megabus járatokra 1 fontért (+ 50 penny foglalási díjért) lehet jegyeket venni, és ez minden busz oldalára nagy betűkkel rá van írva. Nem csak saját járatokat üzemeltet, hanem kontingenseket is megvesz más járatokon, és ezekre is árul jegyeket, így bővítve a Megabus márkanéven elérhető települések listáját. A legtöbb busz kék-sárga színű, és ott vigyorog rajta a „kövér ellenőr”, azaz Sid, a társaság jelképe.
Megabus néven már Amerikában is többszáz járatot üzemeltet a Stagecoach cégcsoport, sőt, különböző neveken több európai országban is beszállt a belföldi buszközlekedésbe. Finnországban Onnibus, Lengyelországban Polskibus néven futnak járatok, 2015-ben indul a baltikumi buszszolgáltatás Superbus márkanéven, mely versenyre kel a térség jelenlegi csúcsminőségű buszszolgáltatójával, a már Budapesten is jelen lévő Luxexpress-szel is.
A téli időszakban rendszeresen akciózik a jegyárakkal a Megabus, ilyenkor hegyekben állnak az egyeurós/egyfontos jegyek, melyhez hozzájön a cég védjegyévé vált 50 centes/pennys foglalási díj. Az idei év azonban két okból is különleges. Egyrészt azért, mert a friss akcióban nem kevesebb, mint 50 ezer „ingyenjegyet” lehet foglalni (50p/c foglalási díj mellett). Másrészt azért, mert 2015-ben a Megabus mind a három frissen megnyílt nagy európai belföldi piacon jelentős járatbővítést hajtott végre, így Német-, Olasz- és Franciaországra is érvényes az ajánlat.
Kikötés, hogy január 12. és február 12. között kell utazni, és legkorábban 60 nappal utazás előtt kell foglalni, ennek megfelelően minden nap új jegyeket töltenek fel a rendszerükbe. Az ajánlattal mintegy 150 olyan nagyváros között lehet megabuszozni fillérekért, mint London, Edinboró, Brüsszel, Amszterdam, Párizs, Köln, Barcelona, Milánó, és a hozzánk legközelebbi Megabus célpont: Velence, stb.
Kiemelendő a legújabb franciaországi járatbővítés, melynek keretében 2 új bázist nyitnak (Bordeaux és Nantes), és további 6 új városba indulnak buszok (Poitiers, Rennes, Le Mans, Tours, Angers, Châtellerault). Ezt ünnepelendő 5 napig minden járatra 1 euróért (+50 cent) válthatóak jegyek. Ahhoz képest, hogy a francia távolsági buszpiac liberalizálása csak a nyár végén történt meg, a Megabus már 21 francia város között kínál napi 40 járatpárt.